مجلس شریک جرم دولت

به گزارش بلاگ پو، عدم اصلاح بودجه 99 موجب تورم شدید به دلیل دست اندازی به منابع بانک مرکزی می گردد و دلیلی برای افزایش فشار بر شرایط معیشتی مردم.

مجلس شریک جرم دولت

گروه دانشگاه خبرنگاران-حسین اسلامی؛ * شهید بهشتی می فرمایند: دانشجو موذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امت قضا می گردد. این جمله نشان دهنده این است که دانشجو علاوه بر علم و سواد و تهذیب نفس، به طور مطلعانه به مسائل پیرامون بنگرد و مردم را نیز مطلع کند و هر نقطه قوتی را تحسین و تقویت و نقاط ضعف را اصلاح و با دید نقادانه و برادرانه اعلام کند. فلسفه حضور ما این است.

اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است و احتیاج به تبیین دارد که مردم متوجه آن شوند، بحث بودجه کشور است. بودجه چیست؟ بودجه کل کشور، برنامه اقتصادی دولت است که برای یکسال اقتصادی کشور تهیه می گردد. اما بودجه ای که توسط دولت تدوین شده و به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه شده، شامل یک سری ایرادات جدی است. ایراداتی که اگر پیگیری نکنیم خسارات جبران ناپذیری را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

اصلی ترین ایراد بودجه 99، ایراد ساختاری آن است که رهبری در سال 98 تاکید داشتند اصلاح ساختار بودجه به شکل صحیح تدوین گردد که دولت آن را به سال 99 موکول کرد، ولی مجددا با همان ساختار، بودجه 99 را ارائه نموده است.

جبران کسری بودجه دولت از فروش اموال مازاد دولت؛ این رقم در سال 99 بیش از 12 برابر نسبت به سال قبل افزایش پیدا نموده و سبب تاراج اموال عمومی و بیکاری کارگران خواهد شد؛ در حالی که این مبلغ می توانست از کاهش معافیت های اقتصادیاتی (سلبریتی ها و…) و جلوگیری از فرار اقتصادیاتی (پزشکان، وکلا و…) محقق گردد.

یکی دیگر از ایرادات بودجه 99 این است که طبق برآورد سازمان برنامه و بودجه کشور برای تامین منابع، دولت باید یکی دیگر از حامل های انرژی مانند گازوئیل، نفت سفید و… را دو برابر افزایش دهد تا بتواند کسری بودجه خود را جبران کند، که این کار تبعات اجتماعی بیشتری نسبت به بنزین به دنبال خواهد داشت.

یکی از موهومات بودجه 99، میزان درآمد حاصل از فروش نفت است. فروش نفت کشور در سال 98 از 1،5 میلیون بشکه در روز به 300 هزار بشکه رسید؛ در حالی که در بودجه 99 فروش روزانه 1 میلیون بشکه نفت در نظر گرفته شده که غیر واقعی بودن آن کاملا معین است و نتیجه ای جز کسری بودجه نخواهد داشت.

یکی دیگر از موارد قابل ایراد در بودجه 99، کاهش بودجه دفاعی کشور برای دومین سال متوالی است. بودجه 99 نشان می دهد که قصد دارند بودجه دفاعی و امنیتی کشور را نسبت به سال 98، مقدار 1356 میلیارد تومان کاهش دهند.

این لایحه باید در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رد می شد تا دولت اصلاحات جدی را لحاظ کند. در صورت عدم اصلاح بودجه عملا مجلس شریک جرم دولت خواهد بود، چرا که این بودجه دو نتیجه معین بیشتر نخواهد داشت:

1. تورم شدید به دلیل دست اندازی به منابع بانک مرکزی و کسری بودجه و افزایش فشار بر شرایط معیشتی مردم

2. فشار بر حاکمیت و رهبری به دلیل کسری بودجه برای شروع مذاکرات و دادن امتیازات جدید که تاثیر آن در برجام کاملا مشاهده شد.

*حسین اسلامی- فعال دانشجویی استان بوشهر

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18499

به "مجلس شریک جرم دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس شریک جرم دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید