روش های کاربردی برای کنترل خشم در زندگی زناشویی

به گزارش بلاگ پو، زندگی زناشویی پر از فراز و نشیب هایی است که گاهی آن را تلخ و گاهی شیرین می نماید؛ اما ما می توانیم با افزایش آگاهی خودمان بسیاری از مسائل را قبل از اینکه منجر به تلخی شوند حل کنیم. یکی از احساساتی که به دفعات در بین زوج ها پیش می آید خشمگین شدن از طرف مقابل است که اهمیت یادگرفتن راهکارهای مناسب کنترل خشم در زندگی زناشویی را می رساند.

روش های کاربردی برای کنترل خشم در زندگی زناشویی

در این مطلب می خواهیم راه چارههای کاربردی برای کنترل خشم در زندگی زناشویی را به شما آموزش دهیم. پس با ما همراه باشید.

تعریف خشم در زندگی زناشویی

زمانی که دو نفر با شخصیت های مختلف، با عقاید و نظرات متفاوت در کنار همدیگر زندگی می کنند گاهی با رفتارهای خود باعث عصبانیت طرف مقابل می شوند. بااین حال خشم و عصبانیت می تواند با توجه به نحوه بیان موضوعات، مدیریت آن و نحوه برخورد طرفین با یکدیگر متفاوت باشد. افراد با یادگیری مهارت های رفتاری می فهمند که چگونه باید خشم و عصبانیت خود را کنترل یا پنهان نموده و با رفتاری درست آن را به بهترین نحو ممکن کنترل کنند.

عوامل اصلی ایجاد خشم بین زوج ها

1. دلخوری های روزمره

بعضی موارد که باعث خشم می شوند همان امور ساده روزمره است. معمولاً در این حالت افرادی که صبر کمتری دارند بیشتر خشمگین می شوند. به عنوان مثل یک زن و شوهر همدیگر را دوست دارند و ازدواج بسیار خوبی هم داشته اند، اما در بعضی لحظات که یکی از آن ها با کارهایش دیگری را آزار می دهد باعث خشم او می گردد حتی اگر ناخواسته باشد.

مثلاً آقای خانه قبول نموده است آشغال ها را دم در بگذارد اما یادش رفته است یا خانم قول داده است پیراهن آقا را اتو کند اما فراموش نموده است آن را در برنامه اش بگنجاند. بااینکه این خشم ها کوتاه است و می توان آن را به خوبی کنترل کرد اما باز هم می توانیم آن را به حداقل ممکن برسانیم تا زندگی بهتری داشته باشیم. مثلاً می توانیم با نوشتن کارهایی که باید انجام دهیم از فراموشی آن ها و عصبانی کردن همسرمان جلوگیری کنیم.

2. افزایش درگیری

گاهی بحث و درگیری بین زوج ها بالا گرفته و از حالت طبیعی و قابل کنترل خارج می گردد. در این حالت ممکن است درگیری های لفظی و در موارد نادر حتی درگیری های فیزیکی ایجاد گردد.

در این مواقع بخصوص اگر زن و شوهر صاحب فرزند باشند باید برای جلوگیری از آسیب های ناشی از این دعواها در کانون خانواده در اسرع وقت به یک مشاور مجرب مراجعه کنند تا با یک راه چاره اساسی و سریع با توجه به نوع دعوا و مسئله ای که باعث این خشم و دعوا شده است آن را حل کنند.

گاهی نیز عصبانیت به خاطر خود بچه ها ایجاد می گردد که در این صورت والدین باید راه های کنترل خشم در برابر بچه ها را یاد بگیرند.

3. تلخی ساخته شده بین زوج ها

بعضی وقت ها زن و شوهر هیچ مسئله ای با هم ندارند و هر دو کاملاً کارهایی که باید انجام دهند را به موقع و درست انجام می دهند و سالیان سال هست که به خوبی باهم زندگی می کنند اما ناگهان به دلیل خلاءای که به وجود آمده است هرکدام به دنبال بهانه ای کوچک برای خشمگین و عصبانی شدن هستند.

معمولاً این حالت بین زوج هایی است که بیش ازحد مشغول و درگیر کار و برطرف ورجوع امور فرزندان هستند و ازنظر عاطفی توجه کمتری به یکدیگر دارند. در این حالت زن و شوهر از دست همدیگر ناراحت و خشمگین می شوند و با کوچک ترین دلیلی که شاید تا دیروز اصلاً اهمیت نداشته است باهم دعوا می کنند.

روش های کنترل خشم در زندگی زناشویی

1. شناخت اهمیت موضوع

قبل از اینکه بیش ازحد از همسرتان خشمگین شوید و با او آغاز به بحث وجدل کنید بهتر است اول با حفظ آرامش به موضوعی که شما را عصبانی نموده است فکر کنید و ببینید که چقدر آن موضوع اهمیت دارد؟ شاید بتوانید از این اشتباه بگذرید و به راحتی خشم خود را کنترل نموده و طور دیگری رفتار کنید. با این کار بعداً از رفتار خود پشیمان نمی شوید.

2. دقت به نشانه های بروز خشم

یادتان باشد خشم یک احساس ثانویه است و همین طوری ایجاد نمی گردد. معمولاً قبل از احساس خشم احساس ترس و ناامیدی وجود دارد و اگر از طرف مقابل این موضوع درک نشده و کنترل نگردد منجر به ایجاد خشم و عصبانیت می گردد. پس با دانستن این موضوع در بسیاری موارد شما می توانید از خشم همسرتان جلوگیری نموده و اوضاع را بهبود دهید.

همچنین بعضی تغییرات فیزیکی مثل برافروخته شدن، اخم کردن، مشت کردن دست ها، تند شدن ضربان قلب و … نشان دهنده آغاز خشم همسرتان است که اگر با مدیریت آن را کنترل نکنید هر لحظه ممکن است فوران کند.

3. بیان کردن احساس منفی

گاهی زوج ها به خاطر غرور یا ترس، از بیان کردن احساسات منفی خود به طور صحیح خودداری می کنند. مثلاً وقتی نسبت به همسرشان ناراحت می شوند به جای اینکه با آرامش و مسلط بودن بر اعصاب خود آن را بیان کنند با صدای بلند و توهین آمیز آن را بیان می کنند که اصلاً طرف مقابل آن را نمی پذیرد و واکنش بددتری نشان می دهد و گاهی نیز سکوت می کنند و با قهر یا اخم کردن و بداخلاقی کردن می خواهند طرف مقابل علت ناراحتی شان را متوجه گردد.

باید این موضوع را بپذیرید که طرف مقابل پیشگو نیست و گاهی ناخواسته شما را ناراحت نموده است. پس اگر به او نگویید علت ناراحتی شما چیست او هم نمی تواند حدس بزند و این طولانی شدن ناراحتی منجر به خشم طرفین می گردد.

بیشتر بخوانید: کنترل عصبانیت با ورزش ؛ 8 تمرین ورزشی برای مهار کردن خشم

4. احترام گذاشتن در هنگام عصبانیت

حتی اگر به شدت از همسرتان عصبانی و خشمگین هستید یادتان باشد این اوضاع زودگذر است و بالاخره مسئله حل می گردد و طرف مقابل شریک زندگی شماست که دوستش دارید پس حتی در عصبانیت نیز حق توهین و حرف های زشت و نامربوط به او را ندارید.

بنابراین لطفا کاری نکنید که بعد از انتها یافتن دعوا و برگشتن اوضاع به حالت طبیعی شرمسار و خجالت زده شوید. از طرفی با این کار احترام و حریم بین زن و شوهر شکسته می گردد و ممکن است دفعات بعد واکنش های بدتری ایجاد شوند که دیگر قابل کنترل نباشند.

5. ترک موقعیت

اگر در بین بحث وجدل متوجه شدید که آن قدر عصبانی هستید که ممکن است کار به جاهای باریک بکشد بهترین کار این است که مکان را ترک کنید تا آرامش شما برگردد و از عصبانیتتان کم گردد. در این حالت با احترام به همسرتان بگویید بهتر است الآن بحث رو قبل از اینکه کاری کنیم که هر دو پشیمان شویم قطع کنیم و بعداً ادامه دهیم. با این کار نتیجه دعواها در بیشتر مواقع شیرین می گردد.

6. نوشیدن آب خنک

عصبانیت و خشمگین شدن باعث افزایش فشار خون می گردد و گاهی خون رسانی به مغر کاهش پیدا می نماید و همین امر موجب واکنش های نادرست از طرف زوج ها خواهد شد. یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید تا خشم شما فروکش کند و کار اشتباهی از شما سر نزند نوشیدن یک لیوان آب خنک در هنگام عصبانیت است.

7. گذشت داشتن

دو نفر که با یکدیگر زندگی می کنند و همدیگر را دوست دارند باید نسبت به هم گذشت داشته باشند. اگر شما نتوانید برای هر اشتباه کوچکی از طرف همسرتان تا مدت ها او را ببخشید و گذشت نداشته باشید، رابطه شما کاملاً خراب شده و لحظات شاد شما در کنار یکدیگر به حداقل خود می رسد. حتی ممکن است باعث جدایی شما گردد. پس اگر همدیگر را دوست دارید هر دو باید نسبت به هم گذشت داشته باشید.

8. عذرخواهی کردن درست و به جا

عذرخواهی کردن از طرف کسی که اشتباه نموده است در بیشتر وقت ها مانند آبی روی آتش است. از این نترسید که با عذرخواهی کوچک می شوید یا غرورتان خدشه دار می گردد. این طرز فکر اشتباه است. وقتی همسرتان ببیند شما اشتباهی که نموده اید را قبول دارید و عذرخواهی می کنید عشق بین شما عمیق تر می گردد و طرف مقابل هم در مواقعی که اشتباه می نماید این کار را انجام خواهد داد.

سخن آخر

داشتن روابط و رفتار صحیح زناشویی کار آسانی نیست اما غیرممکن هم نیست. شما می توانید با انتخاب الگوهای صحیح و مطالعه بیشتر درباره این موضوع و حتی شرکت در کلاس های آموزشی موجود درباره رفتار صحیح زوجین نسبت به یکدیگر به راحتی کنترل خشم در زندگی زناشویی را یاد بگیرید تا زندگی زیباتری را بسازید. اگر شما نیز درباره این موضوع تجربه ای دارید لطفاً برای ما در پایین همین صفحه بنویسید. منتظر نظرات و پیشنهاد های عالی شما عزیزان هستیم.

همچنین پیشنهاد می کنیم حتما مطلب ساده ترین و کاربردی ترین راه های کنترل خشم را نیز در انگیزه بخوانید.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

چین: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

بلاگ پو: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 34875

به "روش های کاربردی برای کنترل خشم در زندگی زناشویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های کاربردی برای کنترل خشم در زندگی زناشویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید