دانستنیهای شهر استانبول

به گزارش بلاگ پو، اگر به استانبول سفر نموده باشید حتماً متوجه این موضوع شدید که سبک و سیاق زندگی مردم این شهر تا حد زیادی به سبک زندگی ما ایرانیان شبیه است. در ادامه با دورونزدیک همراه باشید تا بیشتر با این شهر زیبا و مردمش آشنا شوید.

دانستنیهای شهر استانبول

شهر استانبول بعنوان پایتخت ترکیه مدتی است که بخاطر ناامنی در ذهن ها دور مانده است اما باید بدانید که استانبول شهر بسیار دیدنی است. کمتر از دو هفته تا تعطیلات عید نوروز باقی مانده و همه در حال معین کردن راستا خود برای مسافرت هستند. در کشور ما شهرهای زیبای زیادی وجود دارد که می توانند

خاطرات خوشی را برای جهانگردان رقم بزنند، با این حال بعضی شهروندان ترجیح می دهند به کشورهای همسایه سفر نموده و از جاذبه های آن ها دیدن کنند. از جمله پرطرفدار ترین شهرهای خارجی برای مردم کشور ما، می توان به استانبول ترکیه اشاره کرد.

استانبول عظیمترین مرکز جهانگردی ترکیه به شمار می رود که هر ساله عده زیادی از جهانگردان از آن بازدید به عمل می آورند. تنوع آثار دیدنی و وجود مساجد متعدد و سواحل زیبا، سبب شده که هر کسی با هر سلیقه ای استانبول را به عنوان یکی از گزینه های سفر در نظر بگیرد.

به گزارش دورونزدیک علی رغم آن که همگان اطلاعات زیادی درباره شهر یاد شده دارند، اما حقایقی درباره آن وجود دارد که کمتر کسی از آن ها با خبر است. ما در این مقاله قصد داریم 16 واقعیت کمتر شنیده شده درباره استانبول را بیان کنیم. تا انتها همراه باشید.

استانبول به خاطر دارا بودن 3113 مسجد، به شهر مساجد شهرت یافته است؛ بیشترین تعداد در میان شهرهای ترکیه.

استانبول تنها شهر دنیا است که نیمی از آن در آسیا و نیمه دیگر آن در اروپا نهاده شده. تنگه بسفر که دو قاره را از یکدیگر جدا می نماید، از استانبول گذر نموده و دریای مرمره را به دریای سیاه متصل می سازد.

علی رغم آن که این شهر پایتخت بسیاری از امپراطوری های قدیمی مانند روم، روم شرقی و عثمانی بوده، اکنون پایتخت ترکیه شهر دیگری به نام آنکاراست. بلیط تهران استانبول | بلیط استانبول تهران

استانبول با دارا بودن جمعیت 13.5 میلیون نفری، عظیمترین شهر ترکیه به شمار می رود.

مسجد و کلبسای ایا صوفیه، موزه ای بی نظیر در این شهر است. این مکان در سال 537 عصر حاضر (تقویمی شبیه به تقویم میلادی با مبدا مشترک) به عنوان یک کلیسای جامع ارتدوکس ساخته شد و 916 سال بعد، امپراطوری عثمانی آن را به مسجد تبدیل نمود. ایا صوفیه دومین موزه پر یازدید ترکیه به شمار می رود و هر ساله سه میلیون جهانگرد را به خود جذب می نماید.

ایا صوفیه 900 سال تمام به عنوان عظیمترین کلیسای دنیا شناخته می شد؛ تا آن که در سال 1520 کلیسای جامع سویل اسپانیا احداث گشت و این عنوان را از بنای تاریخی ترکیه گرفت.

از سال 1461 تا به حال، بازار عظیم استانبول به عنوان یکی از قدیمی ترین و عظیمترین بازارهای سنتی دنیا شناخته می گردد. بیش از 5 هزار فروشگاه و 60 کوچه، روزانه 300 هزار نفر را به بازار می کشانند. بازار عظیم با 91,250,000 بازدید، پرطرفدار ترین جاذبه جهانگردی دنیا در سال 2014 میلادی لقب گرفت.

احتمالا شما نیز گمان می کنید که لاله ها نخستین بار از کشور هلند آمده اند، اما این تفکر درست نیست. در سال 1554، نخستین پیازهای گل لاله توسط امپراطوری عثمانی به شهر وین فرستاده شد و بعدها به هلند رسید. آن ها به این گل علاقه مند شدند و آن را پرورش دادند.

علی رغم آن که استانبول توسط دریا احاطه گشته و تنگه از آن گذر می نماید، بارش برف در شهر امری عادی محسوب شده و هر سال به طور متوسط 43 سانتیمتر برف می بارد.

سامانه مترو و تونل های آن در شهر، سال 1875 میلادی ساخته شده و سومین سامانه قدیمی در دنیا به شمار می رود. قسمت اصلی آن در ناحیه بی اغلو قرار داشته و طول آن نیز به 574 متر می رسد. تنها متروی لندن (1863) و متروی نیویورک (1868) قدیمی تر هستند.

استانبول در زمان امپرطوری عثمانی، بیش از 1400 عدد سرویس بهداشتی در سطح شهر داشته، در حالی که دیگر شهرهای اروپایی از چنین امکانی بی بهره بودند.

آگاتا کریستی نوسینده سرشناس، رمان مشهور قتل در قطار سریع السیر شرق را در هتل پرا پالاس استانبول نوشته است. این قطار از سال 1883 تا 1977 برای تردد میان پاریس و استانبول مورد استفاده قرار می گرفت.

مجموعه جزایر پرنس، از 9 جزیره زنجیره ای نزدیک به ساحل تشکیل شده اند و تنها می توان با استفاده از اسب یا ارابه (درشکه) در آن تردد کرد. هیچ گونه ترافیکی در این منطقه وجود ندارد، زیرا استفاده از وسایل نقلیه موتوری ممنوع است. جهانگردان معمولا یک تا دو روز در جزیره ها به سر می برند تا از شر سر و صدا و ترافیک شهر خلاص گردند.

استانبول 660 سال قبل از میلاد مسیح، توسط استعمار گران بیزانتیوم خطاب می شد. پس از آن که کنستانتین کبیر استانبول را پایتخت امپراطوری روم شرقی خاطرنشان کرد، نام قسطنطنیه روی شهر نهاده شد. در سال 1930، نام به صورت رسمی به استانبول تغییر یافت. به علت آن که بسیاری از مردم همچنان از نام قسطنطنیه استفاده می کردند، اداره پست ترکیه هیچ یک از نامه هایی که اسم مقصد قدیمی روی آن ها درج شده بود را برای سال ها به دست صاحبانش نمی رساند تا به این شکل مردم را به استفاده از اسم جدید ترغیب نماید.

4 اسب برنزی که اکنون در کلیسای جامع سن مارکو قرار دارند، در قرن سیزدهم توسط رومی ها از میدان اسب دوانی استانبول گرفنه شده اند.

در سال 2014 میلادی، استانبول بر اساس رای جهانگردان به عنوان بهترین و پرطرفدار ترین مقصد جهانگردی انتخاب شد. میلیون ها نفر در این نظر سنجی شرکت کردند.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: دور و نزدیک
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21354

به "دانستنیهای شهر استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنیهای شهر استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید