خبرنگاران گاردین : آمریکا در جهان منزوی شده است

به گزارش بلاگ پو، تهران-خبرنگاران- روزنامه گاردین در گزارشی با اشاره به نامه 13 عضو از پانزده عضو شورای امنیت سازمان ملل در مخالفت با تلاش دولت ترامپ جهت فعال سازی مکانیسم ماشه نوشت: مخالفت 13 عضو سازمان ملل انزوای آمریکا را در تلاش هایش برای اقدام علیه ایران نشان می دهد.

خبرنگاران گاردین : آمریکا در جهان منزوی شده است

به گزارش خبرنگاران، این روزنامه انگلیسی افزود: چنین انزوایی در سازمان ملل ناشی از 13 نامه رسمی این تعداد از کشورهای عضو شورای امنیت در مخالفت با تلاش های دولت ترامپ برای تمدید تحریم اقتصادی ایران است.

این نامه ها 24 ساعت بعد از حضور مایک پمپئو وزیر امور خارجه در مقر سازمان ملل در نیویورک صادر شده است. پمپئو قصد داشت اعلام کند که ایران به تعهداتش در قبال توافق هسته ای سال 2015میلادی پایبند نیست.

براساس توافق برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، تحریم های جامع علیه ایران ظرف 30 روز بعد از اعلام این نقض تعهدات اعلام می شود اما تقریبا هر 13 عضو شورای امنیت در نامه های خود بیان کرده اند که آمریکا در جایگاهی قرار ندارد که بتواند اسنپ بک یا سازوکار ماشه درباره تحریم ها را اعمال کند چرا که این کشور در می 2018(اردیبهشت1397) از برجام خارج شد.

آمریکا مدعیست از نظر فنی عضوی از این توافق است زیرا در قطعنامه شورای امنیت در سال 2015 برای تایید برجام به عنوان یکی از اعضا از این کشور نام برده شده است. این استدلال آمریکا را فرانسه، آلمان و بریتانیا حتی قبل از حضور پمپئو در سازمان برای اعلام نقض پایبندی ایران زیر سوال برده بودند.

از زمان حضور پمپئو در سازمان ملل، رویترز گزارش داده که نامه هایی را از کشورهای روسیه، چین، بلژیک، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین ها (کشور جزیره ای کوچک در دریای کارائیب)، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس در مخالفت با این اقدام آمریکا رویت کرده است.

تا به حال تنها جمهوری دومنیکن نامه رسمی رد مخالفت با آمریکا صادر نکرده است. این کشور کارائیبی هفته گذشته تنها عضو شورای امنیت بود که از تلاس آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت کرد. دو روز بعد از رای گیری شورای امنیت پمپئو از این کشور دیدار کرد.

گاردین نوشت: اعضای شورای امنیت که به طور طبیعی خود را متحد آمریکا در بیشتر مسائل می دانند می گویند اگر توافقی حاصل نمی شد از واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی حمایت می کردند. شکست قطعنامه آمریکا درباره تحریم تسلیحاتی ایران تلاش های پمپئو را برای بازگرداندن تحریم ها با چالش حقوقی روبرو کرد.

دیپلمات های سازمان ملل می گویند عمق انزوای آمریکا بازتاب سبک و سیاق خشن پمپئو است که کشورهای اروپایی را متهم به طرفداری از ایران کرد.

یکی از دیپلمات ها اشتباهات آمریکا را باعث انزوای آنها در میان متحدان این کشور ارزیابی کرد و نوشت این انزوا به دلیل ناخوشایند بودن چنین سیاست هایی است.

مایک پمپئو عصر پنج شنبه به مقر نیویورک سازمان ملل متحد آمد تا در دیدار با دیان دیجانی سفیر و نماینده دائم اندونزی در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای این شورا را هم برعهده دارد، درخواست دولت ترامپ را برای بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران ارائه دهد.

در این دیدار که برایان هوک نماینده مستعفی آمریکا در امور ایران وزیر خارجه ترامپ را همراهی می کرد، پمپئو نامه ای را با امضای کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد ارائه داد که طی آن اعلام شده ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و همچنین ممنوعیت تسلیحاتی را نقض کرده است.

در نامه آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است: مطابق بند 11 قطعنامه 2231، به نیابت از دولتم می نویسم که ایران بخش قابل توجهی از تعهدات خود تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا نکرده است.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: ایرنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 32456

به "خبرنگاران گاردین : آمریکا در جهان منزوی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گاردین : آمریکا در جهان منزوی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید