کمبود امکانات در روزهای شلوغ سبلان

به گزارش بلاگ پو، پوپک قاسمی- مشگین شهر - خبرنگار:قله زیبای سبلان یکی از ظرفیت های استان اردبیل و شهرستان مشگین شهر برای جذب گردشگر و کوهنوردان است. این روزها سبلان پذیرای کوهنوردان زیادی نه تنها از سراسر کشور است بلکه مهمانان خارجی نیز از آن بازدید می نمایند.

کمبود امکانات در روزهای شلوغ سبلان

زیبایی خاص این کوه با طبیعت بکر دامنه و چشمه آبگرم شابیل در پای کوه از سبلان یک جاذبه بی نظیر برای کوهنوردان ساخته که ازدحام کوهنوردان در روزهای اخیر گواه این ادعاست. هرچند این حضور گسترده باعث خرسندی است اما گاهی باعث کندی ارائه خدمات می گردد. همچنان که آدینه، 11 مردادماه، شاهد این اختلال بودیم و بعضی نارضایتی ها از کمبود خدمات رسانی به کوهنوردان مطرح شد.

  • روزی پردردسر برای کوهنوردان

یکی از کوهنوردانی که در صعود آدینه گذشته در پناهگاه حضور داشته است، عنوان می نماید: من و جمعی از دوستان که به قله سبلان صعود نموده بودیم پس از بازگشت به پناهگاه با صف طولانی از کوهنوردان روبرو شدیم که منتطر لندرورهای مسافرکش بین شابیل و پناهگاه بودند. شهباز بدرزاده می افزاید: با وجود این که بیش از 2هزار نفر در پناهگاه منتطر بودند، ماشین برای انتقال کوهنوردانی که از نقاط مختلف کشور و حتی از ترکیه به سبلان آمده بودند، وجود نداشت.

وی با اشاره به مقدور نبودن امکان تماس تلفنی بیان می نماید: پس از گذشت بیش از 4 ساعت معطلی و بلاتکلیفی کوهنوردانی که با خانواده هایشان در کوه سرگردان مانده بودند عده ای به ناچار دل به دریا زدند و بارهای خود را برداشتند و با پای پیاده به سمت شابیل حرکت کردند. این کوهنورد ادامه می دهد: همقدم های ما بعد از رسیدن به شابیل متوجه شدند لندرورهای مسافرکش به این دلیل که مسافری از شابیل به سمت پناهگاه نبوده است به سمت پناهگاه نمی آمده اند و بعضی هم با سوءاستفاده از شلوغی و جمعیت بالای کوهنورددان درخواست مبلغ 3 برابری داشتند. بدرزاده بیان می نماید: بعد از تماس با پلیس و هلال احمر، تعدادی خودرو به پناهگاه برای انتقال کوهنوردان به شابیل ارسال شد اما شرایط روحی و روانی بدی به کوهنوردان وارد و آن همه معطلی و بی نظمی موجب ناراحتی می گردد.

  • کندی ارائه خدمات به دلیل ازدحام

رئیس هیات کوهنوردی مشگین شهر درباره اتفاقات اتفاق افتاده برای کوهنوردان به خبرنگاران می گوید: آدینه گذشته یکی از پرترافیک ترین روزهای صعود به قله سبلان بود و بیش از 3 هزار نفر از کوهنوردان در حال صعود به قله بودند. همین ازدحام حضور باعث به وجود آمدن بعضی مسائل شد. منوچهر برمکی می افزاید: با توجه به این که فقط 50 دستگاه لندرور در این راستا مشغول جابه جایی کوهنوردان هستند و امکان جابه جایی همه کوهنوردان وجود نداشت، به ناچار بسیاری از کوهنوردان در راستا بازگشت پیاده راستا پناهگاه تا شابیل را طی کردند. وی در مورد عدم ارائه خدمات منظم

از سوی رانندگان لندرور و درخواست مبلغ زیاد عنوان می نماید: کندی ارائه خدمات به دلیل جمعیت زیاد بوده است و بعد از آنالیز و شنیدن اظهارات کوهنوردان با رانندگان متخلف که مبلغ بیشتر از نرخ تعیین شده درخواست نموده بودند، برخورد شد. رئیس هیات کوهنوردی مشگین شهر عنوان می نماید: با توجه به حضور گسترده کوهنوردان رئیس و دبیر فدراسیون کوهنوردی ایران شخصاً به پناهگاه مراجعه کردند و همچنین بخشدار لاهرود نیز تا پاسی از شب در راستا صعود حضور داشت تا پاسخ گوی مسائل کوهنوردان باشد. هیچ گونه نارضایتی یا مسئله ای در نحوه ارائه خدمات وجود نداشت و کندی خدمات رسانی باعث به وجود آمدن بعضی مسائل شده بود.

برمکی درباره بعضی مطالب مطرح شده در مورد اختلال در ارائه خدمات عنوان می نماید: برای نقد و انتقاد باید تمام جوانب را در نظر گرفت و غرض ورزی شایسته نیست. در حالی که سبلان در حال حاضر در اوج جذب گردشگر واقع شده است، مطرح کردن بعضی انتقادهای بی پایه و اساس به نفع هیچ کس نیست. ارائه خدمات فقط به دلیل استقبال و حضور بیش از حد معمول در یک روز ساعاتی دچار کندی شد.

پناهگاه در مدیریت کوهنوردانبرمکی اظهار می نماید: در سال های گذاشته پناهگاه سبلان به افراد غیرمتخصص واگذار می شد که موجب نارضایتی شدید از نحوه خدمات رسانی بود. اما با برنامه ریزی اجرا شده این پناهگاه سال جاری به متخصصان و کوهنوردان شهرستان واگذار شده و هیات کوهنوردی شهرستان به کوهنوردان خدمات ارائه می دهد.

وی می افزاید: با توجه به این که متولیان پناهگاه از طبیعت دوستان و افراد دارای تجربه کاری هستند در نگهداری پناهگاه و ارائه خدمات به کوهنوردان کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشته اند که در طول سال های گذشته بی نظیر بوده است. متولیان پناهگاه که از کوهنوردان سرشناس شهرند با جان و دل در خدمت کوهنوردان هستند و حتی مواظبت از چادرها را بدون دریافت وجه به عهده گرفته اند و اکیپ هایی را که با راستا آشنا نیستند، بدون دریافت وجه تا راستا قله همراهی و هدایت می نمایند.

این مسئول با بیان این که سال جاری نزدیک به 50 هزار نفر کوهنورد به قله سبلان صعود نموده اند و معمولاً روزهای آدینه شاهد بیشترین حجم کوهنوردان هستیم، اظهار می نماید: برای اولین بار طرح تفکیک زباله از سوی هیات کوهنوردی در این منطقه اجرا شده و به گفته رئیس فدراسیون کوهنوردی ایران، سبلان از لحاظ تمیزی و جمع آوری زباله از دماوند و علم کوه وضعیت بهتری پیدا نموده است.

وی به ساماندهی امور کوهنوردان هم اشاره و بیان می نماید: هر هفته اشیای گمشده کوهنوردان در سایت هیات کوهنوردی قرار می گیرد و پس از تعیین شدن صاحبش به آدرس پستی وی ارسال می گردد. برمکی با اشاره به طبیعی بودن پیش آمدن بعضی مسائل در خدمات رسانی در صورت افزایش جمعیت کوهنوردان، تاکید می نماید: کوهنوردی رشته تخصصی ورزشی است و گاه با تفریح و گردشگری اشتباه گرفته می گردد. لازم است افرادی که برای صعود مراجعه می نمایند دارای توانایی و تخصص لازم باشند.

  • رتبه 31 اردبیل در رشته کوهنوردی

کوه سبلان در 15 کیلومتری جنوب مشگین شهر هر سال کوهنوردانی از مناطق مختلف کشور و حتی کشورهای خارجی را به خود جذب می نماید. اما رتبه خود اردبیلی ها در کوهنوردی مساله ای است که با ظرفیت های این حوزه در استان خوانایی ندارد. به جز سبلان به عنوان سومین قله مرتفع ایران، استان اردبیل 13 قله با ارتفاع بالای 3 هزار متر در طبیعت خود جای داده است اما اردبیل رتبه 31 استان ها را در رشته کوهنوردی دارد. این استان در حالی به تعبیر رئیس هیات کوهنوردی شهرستان اردبیل در رتبه 31 بین سایر استان ها قرار گرفته که قابلیت نهفته در طبیعت آن در مقایسه با سایر استان ها بی نظیر است.

مهدی علایی با طرح چالش های متعدد در رشته کوهنوردی استان می گوید: کوهنوردی ما به برداشتن کوله پشتی و رفتن به کوه خلاصه شده و از استانداردهای جهانی و استانداردهای فدراسیون کوهنوردی فاصله زیادی داریم. وی می افزاید: نه در معرفی جاذبه ها و قابلیت های کوهنوردی پیروز عمل نموده ایم و نه در ساماندهی گروه های کوهنوردی، تا جایی که حتی گروه ها و باشگاه های فعال، فعالیت کم رنگی در فدراسیون دارند. علایی اظهار می نماید: در ماه های اخیر اقداماتی از جمله معرفی قله های مرتفع، احصای نقشه جی پی اس بعضی ارتفاعات، جلسات هم اندیشی با گروه های کوهنوردی و تشویق برای رعایت استانداردهای روز مطابق اصول فدراسیون اجرا شده اما لازم است مشارکت گروه ها در مورد بهبود رتبه استان افزایش یابد.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9931

به "کمبود امکانات در روزهای شلوغ سبلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود امکانات در روزهای شلوغ سبلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید