کشف سفال های دوره تاریخی، اسلامی و مس و سنگ جدید و میانی در مریوان

به گزارش بلاگ پو، سفال هایی از چهار دوره شامل دوره اسلامی، دوره تاریخی، مس و سنگ جدید و مس و سنگ میانی در تپه بردی مریوان در استان کردستان به دست آمد.

کشف سفال های دوره تاریخی، اسلامی و مس و سنگ جدید و میانی در مریوان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سلمان خسروی، سرپرست هیئت حدس برای معین عرصه و پیشنهاد حریم تپه بردی مریوان امروز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: این تپه با ارتفاع 3متر و مساحت 1700مترمربع در انتهای محله نوبهار شهر مریوان و در شمال شرقی روستای بیله مریوان قرار گرفته است.

او اضافه نمود: قسمت شمال تپه محدود به جاده ای خاکی است که جهت اصلی مرکزی نظامی در قسمت شرق تپه واقع شده و در قسمت غربی نیز جاده خاکی دیگری در جهت شمال به جنوب برای دسترسی به زمینهای کشاورزی اطراف قرار گرفته است.

او با اشاره آسیب های وارده به دلیل قرارگیری خط انتقال گاز در قسمت غرب تپه و خط انتقال آب و فاضلاب در قسمت شمال گفت: این تپه طی آنالیز باستان شناسی دشت مریوان توسط دکتر محمدی فر و دکتر مترجم در سال 1382 و با شماره ثبتی 9682 به عنوان یک اثر دارای دوره های تاریخی و مس و سنگ ثبت شد.

لزوم معین عرصه و حریم تپه بردی

خسروی معین عرصه و حریم و تدوین ضوابط خاص عرصه و حریم این اثر را به عنوان نخستین گام حفاظت پایدار از آن دانست و گفت: معین عرصه و حریم علاوه بر امکان حفاظت از اثر در آینده در برخورد با تعرضات عمرانی، شهرسازی و کشاورزی از لحاظ مطالعات باستان شناختی به این دلیل که امکان شناخت گسترش واقعی محوطه را در دوره های مختلف میسر می نماید، نیز بسیار مهم است.

او هدف از معین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه را معین ضوابط برای حریم درجه یک آن و در صورت لزوم درجه دو و تهیه نقشه حریم و عرصه برای ارائه به شهرداری و سایر ارگانهای مرتبط گفت.

این باستان شناس با اشاره به گسترش افسار گسیخته شهرها و همچنین افزایش پروژه های عمرانی، نسبت به تعرض و تخریب شدید محوطه های فرهنگ ی- تاریخی هشدار داد و گفت: متاسفانه در سالیان دور که هنوز توسعه به این محوطه ها نرسیده بود، هیچ اولویتی برای معین عرصه و حریم وجود نداشته و بسیاری از محوطه ها صرفا کاوش شده و هیچ ضوابطی برای حفاظت آن ها تدوین نشده است.

او از تپه بردی نیز به عنوان یکی از محوطه هایی که به دلیل گسترش شهر مریوان و ساخت و سازهای مسکونی در معرض تهدید و تخریب قرار گرفته است، نام برد و گفت: معین عرصه و حریم محوطه باقیمانده و تدوین ضوابط حفاظتی و حاکمیتی یاری شایانی در حفظ این اثر خواهدکرد.

تخریب به دلیل جاده سازی و حفاری غیرمجاز

خسروی با اشاره به تخریب قسمت شمال و غرب این تپه به خاطر جاده خاکی و وجود سه گمانه حفاری غیر مجاز نیز در قسمت جنوب آن بر لزوم معین عرصه و پیشنهاد حریم برای این اثر باستانی و معین ضوابط برای آن تاکید نمود.

او گفت: تپه بردی بیله، تپه ای کوچک متشکل از یک پشته اصلی با ارتفاع 3 متر و نیم و کشیدگی دیگری در قسمت جنوب پشته اصلی با ارتفاع تقریبی نیم متر از سطح زمینهای اطراف در داخل بافت شهری شهر مریوان است.

به گفته او سطح کشیدگی دارای ساختارهای شبیه سنگ قبر در جهت جنوب و دارای ساختار گورهای اسلامی است.

خسروی با اشاره به تراکم بسیار پایین سفال و مواد فرهنگی بر روی سطح تپه اضافه نمود: گاهنگاری بر اساس یافته های سطحی بسیار مشکل است.

او در ادامه به کاوش 14 گمانه در این محوطه اشاره نمود و گفت: به جز گمانه های 13 و 14 که بر روی عرصه تپه قرار گرفته بودند و پس از سی سانتی متر کاوش در آنها متوقف شد و گمانه هفت که به هم ریخته بود و انباشتهای حاصل از تخریب از طریق جاده نظامی در آن ذخیره شده بود، بقیه گمانه ها دارای تراکم مواد فرهنگی بسیار پایینی بودند که هیچکدام از آنها از لایه های برجا به دست نیامدند و نمی توان آنها را به عنوان نهشته فرهنگی معرفی کرد.

این باستان شناس اضافه نمود: بنابر کاوش گمانه ها و آثار به دست آمده از آن، عرصه تپه همان برجستگی ظاهری تپه و شامل ضوابط و مقررات عرصه است و حریم تپه نیز به شعاع 30 متر اطراف تپه بوده که مشمول ضوابط و مقررات حریم قرار می گیرد.

خسروی گفت: هشت متر اطراف تپه نیز مشمول ضوابط خاصی است که هرگونه عملیات عمرانی و ساخت و ساز و فعالیتهای کشاورزی که بیش از عمق 30 سانتی متر باشد را ممنوع نموده است.

به گفته او، سفالهای به دست آمده از این سایت شامل هشت گونه متفاوت سفالی و چهار دوره اعم از دوره اسلامی، دوره تاریخی، مس و سنگ جدید و مس و سنگ میانی است که بر اساس تعداد سفالها به نظر می رسد دوران مس و سنگ میانی و جدید دوره اصلی این سایت هستند و در صورت امکان با انجام کاوش به منظور لایه نگاری می توان با اطمینان بیشتری در این مورد سخن گفت.

مجوز حدس برای معین عرصه و پیشنهاد حریم تپه بردی توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 11644

به "کشف سفال های دوره تاریخی، اسلامی و مس و سنگ جدید و میانی در مریوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سفال های دوره تاریخی، اسلامی و مس و سنگ جدید و میانی در مریوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید