نمایش شناخت با ویژه نامه (زن در تئاتر ایران) دو رقمی شد

به گزارش بلاگ پو، تهران (پانا) - فصلنامه تخصصی تئاتر نمایش شناخت که با سردبیری نظر احمدی و مشاوره دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی، دکتر حسین اسماعیلی، دکتر سعید فرهودی و دکتر مسعود دلخواه منتشر می گردد جز معدود نشریات کاملا خصوصی و مستقل تئاتر ایران خاصه در یکی دو دهه گذشته است که سلسله انتشار آن به ده شماره رسید و همین امر بی شک نویدبخش رخدادی مبارک برای تئاتر و نشانگر شروعی خجسته است.

نمایش شناخت با ویژه نامه (زن در تئاتر ایران) دو رقمی شد

گفتنی است که نمایش شناخت در حالی بدون هیچ حمایتی از جانب نهادهای متولی تئاتر با نظم کامل منتشر می گردد که به نوعی ابتدای فعالیت این رسانه همزمان با بروز و ظهور بیماری کرونا بوده. با این همه اما تیم حرفه ای نمایش شناخت با حمایت بسیاری از عظیمان و صاحب نظران تئاتر کشور برغم مسائل فراوان توانسته تا به امروز به حیات خود ادامه دهد.

و اما شماره نوروزی این فصلنامه در واقع ویژه نامه زن در تئاتر ایران است. موضوعی که تا پیش از این چندان در حوزه نشریات- آن هم در قالب یک شماره کامل- به آن پرداخته نشده و چنانکه سردبیر مجله در سرمقاله خود یادآور می گردد امیدوار است این ویژه نامه فتح بابی برای پرداختن بیشتر دیگران به این موضوع مهم باشد.

پس از مطلب سردبیر نشریه، فرهاد ناظرزاده کرمانی با دیباچه ای-به تعبیر خود ایشان-تحت عنوان بازخوانی و پژوهش زن-کانونی تماشاگان در ایران آغازگر مطالب نمایش شناخت بوده است.

نکته جالب توجه در این شماره، تعداد زیاد مصاحبههای انجام گرفته با شماری از چهره های تاثیرگذار در حوزه تئاتر زنان می باشد. باری، مصاحبه های شماره دهم در سه بخش با عنوان تکرار شونده دیالوگ انجام گرفته که در بخش نخست با بعضی از مهمترین پژوهشگران و اساتید زن در تئاتر ایران همچون دکتر نغمه ثمینی یا دکتر سهیلا نجم مصاحبه شده همچنین دکتر یاسمن خواجه ای استاد دانشگاه و مدیرگروه تئاتر در دانشگاه کلرمون اورنی از دیگر اساتیدی است که در این بخش با وی به مصاحبه پرداخته اند.

بخش دوم مصاحبهها بیشتر کارورزان حوزه عملی تئاتر را شامل می گردد، هنرمندانی همچون ستاره اسکندری یا دکتر منیژه محامدی، همچنین از مصاحبههای جالب این بخش می توان به مصاحبه مریم پالیزبان اشاره کرد که انگار به تازگی تحصیلات خود را در مقطع فوق دکترای تئاتر به سرانجام رسانده و ما بیشتر او را با بازی های درخشانش در فیلم هایی همچون نفس عمیق یا لانتوری به یاد می آوریم.

باری بخش سوم مصاحبهها به بعضی از بانوان تاثیرگذار در حوزه مدیریت تئاتر اختصاص یافته، از جمله پریسا مقتدی مدیر فعلی تئاتر سنگلج و مدیراسبق مجموعه تئاترشهر، اعظم بروجردی مدیرفرهنگی و طراح و مجری جشنواره تئاتر بانوان و اعظم کیان افراز مدیر انتشارات پیروز افراز که یکی از معدود انتشاراتی هایی تخصصی در حوزه تئاتر است.

از انبوه مصاحبهها که بگذریم یکی دیگر از پرونده های مهم این شماره زن در تئاتر ایران نام دارد که خواننده را با شمایی کلی از حضور زن در نمایش ایران آشنا می کند و به نوعی سیر تحول تاریخی نقش زنان در این بخش با مطالبی از دکتر فرشته وزیری نسب، مهدیه حسینی، صبا رادمان و...مورد ارزیابی و آنالیز قرار می گیرد.

زنان نقال در فرهنگ ایران عنوان مطلبی نوشته پروفسور حسین اسماعیلی استاد دانشگاه سوربن جدید می باشد که در این جستار نو، یکی از معدود نقش آفرینی های زنان در نمایش سنتی ایران مورد کندوکاو قرار می گیرد، در بخش تئاتر، زن، سنت به جز مطلب دکتر اسماعیلی و مطالبی دیگر همچنین بهرخ بابایی مدیرفستیوال تئاتر ایرانی کلن ضمن برسی حضور تاریخی زن در تئاتر ایران و دنیا از مواجهه شخصی خود با نخستین نمایش های زنانه در ایران سخن می گوید.

مهرنوش هاشم بابادی پژوهشگر تئاتر ساکن ایتالیا در گزارشی تحلیلی دغدغه ها و چالش های مهم زنان تئاتری را مورد مداقه قرار داده و در این بین با بسیاری از کارورزان نسل جدید تئاتر ایران که در حوزه های مختلف کاری فعالیت می نمایند مصاحبه کرده که به عنوان مثال می توان به نام عاطفه تهرانی، پریدخت عابدین نژاد، ساناز بیان، سیما شکری و...اشاره کرد

از دیگر نکات قابل توجه در این شماره می توان به حضور بیشتر نویسندگان و پژوهشگرانی اشاره کرد که پیشتر کتاب هایی در حوزه زن و تئاتر منتشر کرده اند و در این زمینه خاص سالها به مطالعه پرداخته اند، باری این نویسندگان در ویژه نامه نوروزی نمایش شناخت هر یک مطالبی به رشته تحریر درآورده آمد.

منوچهر اکبرلو نویسنده کتاب زن در تئاتر دنیا؛ رسول نظرزاده نویسنده کتاب سه جلدی زنان نمایشنامه نویس؛ گل مهر کازری نویسنده کتابزنان نمایشنامه نویس در ایران بعضی از این پژوهشگران هستند که مطالعاتشان معطوف به تئاتر معاصر ایران بوده و از محققان نمایش سنتی نیز می توان به جواد انصافی و فروغ یزدان عاشوری نویسندگان کتابنمایش های شادی آور زنانه یا میترا خاجه ئیان و اشرف سلطانی نویسندگان زن در تعزیه و سوگواره های بوشهر اشاره کرد

تئاتر فمینیستی یکی دیگر از پرونده های مهم و پرشماره این ویژه نامه است که آغازگر آن دکتر شیرین عظیممهر می باشد، همچنین دکتر مازیار اولیایی نیا استاد دانشگاه اوهایو با مطلبزن در نمایش امروزهمچون نه شماره پیشین مجله همچنان از نویسندگان ثابت نمایش شناخت است.

مهرداد بهراد مترجم کتابمقدمه ای بر فمینیسم در تئاتر نوشته آلن استن که به تازگی منتشر شده و یکی از معدود کتاب های مرتبط با موضوع تئاتر و فمینیسم می باشد نیز یادداشتی در این پرونده نمایش شناخت تقریر کرده است. باری با توجه به کثرت مطالب این شماره نمی توان به تمامی نام های مرتبط با این مجموعه خواندنی اشاره کرد.

در سرانجام با توجه به شمار اندک نشریات تخصصی حوزه تئاتر و تعطیلی سریالی این نشریات پس از چند شماره انتشار، حالا که فصلنامه نمایش شناخت توانسته در شرایط و اوضاع وخیم این روزهای مطبوعات با نظم کامل در انتشار تداوم یابد و نیز مهمتر از آن سطح کیفی نشریه با همکاری بیشتر عظیمان تئاتر ایران نظر اهالی فن را به خود جلب نماید جای آن دارد که این نشریه وزین؛ هم از طرف خانواده عظیم تئاتر و هم متولیان فرهنگ و هنر کشور مورد حمایت همه جانبه قرار بگیرد.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

چین: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

بلاگ پو: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 45282

به "نمایش شناخت با ویژه نامه (زن در تئاتر ایران) دو رقمی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش شناخت با ویژه نامه (زن در تئاتر ایران) دو رقمی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید