مرکز آمار نرخ تورم فراوری بخش معدن را منتشر کرد

به گزارش بلاگ پو، تهران(پانا) - طبق گزارش مرکز آمار،نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن در تابستان سال جاری رقم 69.1 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل ثبت شد و در مقایسه با فصل بهار سال جاری، 36.7 واحد درصد افزایش نشان می دهد.

مرکز آمار نرخ تورم فراوری بخش معدن را منتشر کرد

به گزارش مرکز آمار، در هر فصل نرخ تورم فراورینماینده بخش معدن را منتشر می نماید. در گزارش فصل تابستان نیز تغییرات شاخص قیمت فراورینماینده بخش معدن نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در تابستان 1399 به 32.3 درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل از آن برابر 16.2 درصد افزایش دارد.

تورم فصلی مربوط به گروه استخراج زغال سنگ معادل 48.5 درصد، استخراج کانه­ های فلزی 35.4 درصد و استخراج سایر معادن 12.5 درصد بوده است. تورم فصلی هر دو گروه عمده استخراج زغال سنگ و استخراج کانه­ های فلزی در مقایسه با فصل قبل افزایش داشته است. تورم فصلی گروه استخراج سایر معادن در مقایسه با فصل قبل با کاهش روبرو بود.

همچنین نرخ تورم فراورینماینده بخش معدن نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل تابستان 1399 به 69.1 درصد رسید که در مقایسه با بهار سال جاری، 36.7 واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط فروشندگان مواد معدنی به ازای فروش محصولاتشان در داخل کشور، در فصل تابستان 1399 نسبت به فصل تابستان 1398 افزایش 69.1 درصدی دارد.

علاوه براین در فصل مورد آنالیز تورم نقطه به نقطه مربوط به گروه استخراج زغال سنگ معادل 84 درصد، استخراج کانه­ های فلزی 74.4 درصد و استخراج سایر معادن 41.4 درصد است. تورم نقطه به نقطه در هر سه گروه عمده استخراج زغال سنگ، استخراج کانه های فلزی و استخراج سایر معادن در مقایسه با فصل بهار 1399 افزایش داشت.

براساس این گزارش نرخ تورم فراورینماینده بخش معدن در چهار فصل منتهی به فصل تابستان 1399 نسبت به دوره مشابه در سال قبل (تورم سالانه) به 44 درصد رسید که نسبت به بهار سال جاری 6.3 درصد افزایش نشان می­ دهد.

برابر این گزارش در فصل مورد آنالیز، تورم سالیانه مربوط به گروه استخراج زغال سنگ برابر با 72.8 درصد، استخراج کانه­ های فلزی 43.8 درصد و استخراج سایر معادن 35.4 درصد است.

بر اساس این گزارش، شاخص بهای فراورینماینده مانند شاخص بهای مصرف نماینده (CPI) از جمله شاخص های قیمتی است که در آنالیز فرایند سطح قیمت ها مورد آنالیز قرار می گیرد. شاخص بهای فراورینماینده یکی از معیارهایی است که به منظور سنجش عملکرد مالی، از سطح عمومی قیمت ها محاسبه و منتشر می گردد. از این رو، تاثیر قابل توجهی بر تصمیم گیری صاحبان صنایع، سرمایه گذاران و حتی سیاستمداران خواهد داشت. هدف از محاسبه شاخص بهای فراورینماینده، اندازه گیری تغییرات قیمت هایی است که فراورینمایندگان در ازای فروش کالاها و خدمات خود دریافت می نمایند. به عبارت دیگر می توان مطرح نمود که این شاخص، قیمت کالاها در کارخانه و مبداء فراوری را در نظر می گیرد.

هر افزایش یا کاهش قیمت در شاخص بهای فراورینماینده با یک وقفه زمانی در شاخص بهای مصرف نماینده نیز مشاهده می گردد. از این رو از تغییرات شاخص بهای فراورینماینده به عنوان پیشگویی برای تورم عنوان می نمایند. علاوه بر این، شاخص بهای فراورینماینده فرایند تغییرات قیمت ها را از دیدگاه فراورینماینده و خریدار در بخش های مختلف مالی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان می دهد.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

چین: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

بلاگ پو: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 36670

به "مرکز آمار نرخ تورم فراوری بخش معدن را منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز آمار نرخ تورم فراوری بخش معدن را منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید