لزوم پیش گیری از خام فروشی گیاهان دارویی در کشور

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/زنجان رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان گفت: به دلیل تجارت پرسود گیاهان دارویی، پیشگیری از خام فروشی گیاهان دارویی لازم است.

لزوم پیش گیری از خام فروشی گیاهان دارویی در کشور

کامران جعفری صبح امروز (5 خردادماه) در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین جهاددانشگاهی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان و شرکت گل های دشت آندیا برای اجرای قرارداد پژوهشی - توسعه ای در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان، اظهار کرد: طرح مشاغل خانگی در کشورهایی مثل چین با الگوی فعلی انجام و بسیار پیروز بود و شرط پیروزیت این طرح در کشور نیز انجام کامل فرآیند اجرایی و توجه به ارائه یارانه ها به صورت بجا و متمرکز است.

وی با اشاره به طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، اضافه نمود: حدود 11 سال است که این طرح در کشور شروع شده ولی هنوز به طور کامل اجرا نشده است؛ به همین دلیل جهاددانشگاهی به دنبال ایجاد زمینه ای است تا فعالان هر حوزه از بخش های خصوصی و دولتی شناسایی گردد.

این مسئول، با بیان اینکه استان زنجان پتانسیل بالا و مزیت اقتصادی در حوزه کشاورزی دارد، ادامه داد: شرایط فراوری گیاهان دارویی با توجه به اقلیم استان، مناسب است و ارزش اضافه نموده بالایی داشته و تجارت آن در جهان پرسود و پایدار است، به همین دلیل جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی و عصاره گیری و نهادینه کردن آن در جامعه اهمیت بالایی دارد؛ چراکه فقط خام فروشی مختص نفت نیست و ایجاد حلقه ارزش اضافه نموده برای منابع این چنینی احتیاج مبرم کشور است.

رئیس جهاددانشگاهی استان زنجان در رابطه با فعالیت های این نهاد در زمینه محصولات سالم کشاورزی، توضیح داد: در بحث فراوری گیاهان دارویی، فراوری و بازار پایدار دو رکن اساسی است که فراوری در این حوزه به صورت کشت و گیاهان خودرو است که در برداشت گیاهان خودرو باید توجه زیادی به نوع چینش و برداشت محصول گردد تا ریشه گیاه از بین نرفته و رشد آن برای سال های متمادی ادامه داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که بعضی گیاهان بومی مناطق به دلیل برداشت نامناسب دیگر رشد و رویشی ندارند.

جعفری با بیان اینکه در این طرح با نهادینه شدن کشت و حاشیه سود گیاهان دارویی شاهد استقبال بخش کشاورزی از فراوری این محصول خواهیم بود، یادآور شد: تامین احتیاج داخل و صادرات در فراوری گیاهان دارویی اهمیت بالایی دارد و بر اساس مذاکراتی که با پیشران رسته فراوری گیاهان دارویی انجام شده، مسئله ای در رابطه با سرمایه گذاری و اتصال به بازار وجود ندارد.

در ادامه این جلسه، جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان، هدف از همکاری در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را ایجاد اشتغال دانست و اظهار کرد: قریب به هشت سال قبل 24 بند سیاست های اقتصادمقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد ولی می بینیم که بخش هایی مغفول واقع شده که توجه به مشاغل خانگی، توجه به اصل های این سیاست ابلاغی است.

سرهنگ جلال غورقانلو ادامه داد: استقلال اقتصادی و نوع نگاه به آن اهمیت زیادی دارد که تاثیر آن در فراوری و اشتغال مشاهده می گردد. ارائه راه حل برای حل مسائل نیز می تواند در حل آن تسهیل گری هایی را به وجود و نیل به اهداف را نزدیک تر کند.

وی با اشاره به نام گذاری امسال به فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، اضافه نمود: متاسفانه شاهد آن هستیم که فراوری در روستاها کم شده و حتی ترکیب جمعیتی نیز تغییر یافته و ساکنان روستا روز به روز در حال کاهش هستند که این مسئله موجب افزایش حاشینه نشینی و آسیب های اجتماعی خواهد شد، به همین دلیل ایجاد اشتغال در مناطق روستایی به خصوص مشاغل پرسود، بر ماندگاری جمعیت در روستاها یاری می نماید.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان توضیح داد: این قرارگاه در محدوده سه دهستان محروم شامل دهستان قره پشتلو پایین با 31 روستا، دهستان شیروانات خدابنده با 33 روستا و دهستان اوریاد ماه نشان با مجموع 31 روستا فعالیت دارد که کشت گیاهان دارویی در دو دهستان نتیجه مطلوبی با توجه به اقلیم آن ها خواهد داشت.

غورقانلو یادآور شد: تکمیل فرآیند اجرایی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در به ثمر نشستن آن اهمیت بالایی دارد و در بخش شناسایی و توانمندسازی می توان اقدامات موثر و سریعی را انجام دارد و امیدواریم به لحاظ اتصال به بازار و ایجاد بازار پایدار مسئله ای پیش نیاید.

وی با بیان اینکه فعالیت در مناطق روستایی احتیاج به قانع کردن سازی دارد، گفت: امیدواریم این فعالیت ها منتج به ایجاد برندی برای همه فعالان این حوزه در استان گردد که همه آنان بتوانند از منافع آن بهره مند شده و بازار و درآمد پایداری داشته باشند.

نائب رئیس هیئت مدیره گل های دشت آندیا اظهار کرد: اقلیم، وسعت خاک و خودرویی گیاهان دارویی نعمتی برای کشور است و خوشبختانه برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان دو نهاد اجرایی با سابقه کار، وارد شدند که جای امیدواری دارد که نتایج مطلوبی از این طرح حاصل گردد.

مرتضی عزیزپور ادامه داد: آموزش و توجه به بازار داخلی باید در کنار فراوری گیاهان دارویی و ترویج و آموزش آن مورد توجه قرار گیرد تا بازار پایدار داخلی به وجود بیاید. برای بازار صادراتی نیز مسئله ای وجود نداشته و بازارهای هدف شناسایی شده است.

موسس برند حاج نوروز با تاکید بر لزوم آموزش برای ورود به حرفه عطاری، مطرح کرد: بعضی اصناف وجود دارند که با آموزش ابتدایی و کوتاه مدت، فرد متقاضی می تواند به بازار کار وارد گردد ولی فروشندگی گیاهان دارویی و عطاری جزو صنوفی است که حتماً باید از قانون استاد و شاگردی استفاده گردد. فنون این کار همیشه به صورت سینه به سینه منتقل شده و فعالیت زیر نظر یک استاد در این صنف، جزو ضروریات است.

مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی در زنجان در شرح طرح ملی مشاغل خانگی، اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در 31 استان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان کارفرما و ناظر و جهاددانشگاهی به عنوان مجری طرح در حال انجام است. این طرح از برنامه های اشتغال فراگیر است که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، جهش فراوری، یاری و حمایت از کسب و کارهای خرد در حال انجام است.

لیلا اجلی ادامه داد: رشته هایی که به عنوان مزیت در استان به آن پرداخته شده، شامل قالی بافی، بافنده تابلوفرش، گلیم بافی، قلم زنی، خیاط لباس، ملیله سازی، فراوریات چرمی دست دوز، ویرایشگر متون، فراوریکننده گیاهان دارویی، مترجم (کتاب و مقاله)، برنامه نویس، انیماتور، پرورش دهنده گوسفند و بز، پرورش دهنده زنبور عسل و ملحفه دوز است.

وی اضافه نمود: اجرای این طرح در سه فاز پیش بینی شده که فاز اول شناسایی و اولویت بندی مزیت ، ظرفیت و پتانسیل های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی است. فاز دوم به توانمندسازی متقاضیان به وسیله مشاوره، هدایت، استعدادسنجی، بهره گیری از آموزش های کوتاه مدت کارآفرینی، شناخت بازار و مسائل اقتصادی و فاز سوم به تعامل با فعالان عرصه فروش محصولات مشاغل خانگی، اتصال به بازار و ارتباط با برندهای معروف بازار فروش می پردازد.

این مسئول با اشاره به وظایف محول شده به جهاددانشگاهی در اجرای این طرح، توضیح داد: مطالعات و پژوهش، آموزش و مشاوره، رصد و پایش، ارزیابی، اثربخشی، مستندسازی و تهیه بانک اطلاعاتی، شبکه سازی، هم افزایی، تسهیل گری، جلوگیری از اتلاف منابع و دوباره کاری، تقویت روحیه تیمی و کار گروهی، اتصال به بازار، توجه به زنجیره ارزش و ظرفیت سازی، از جمله این وظایف است.

مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی در زنجان سهمیه در نظر گرفته شده برای استان زنجان را 1800 نفر گفت و گفت: در مرحله ابتدایی 2500 نفر ثبت نام نموده بودند که پس از ارزیابی، افراد دارای مهارت شناسایی شده و آموزش داده شدند.

به گزارش خبرنگاران، در سرانجام جلسه تفاهم نامه سه جانبه همکاری مشترک بین جهاددانشگاهی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان و شرکت گل های دشت آندیا برای اجرای قرارداد پژوهشی - توسعه ای در راستای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان، به امضای طرفین رسید.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

چین: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

بلاگ پو: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 49206

به "لزوم پیش گیری از خام فروشی گیاهان دارویی در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم پیش گیری از خام فروشی گیاهان دارویی در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید