سفرهای خارجی بی حاصل شوراییان برای مدیریت شهری بندرعباس، سفرها چهره شهر را عوض نکرد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، سفر های خارجی یکی از برنامه هاییست که در ادوار مختلف شورای شهر توجه ویژه ای از سوی اعضا به آن می شده و بارها به عناوین مختلف در شورا تصویب و حتی اعضای غیر کمیسیون های مرتبط به این سفرها اعزام می شدند. این سفرها که از محل هزینه های جاری شهرداری بندرعباس تامین اعتبار می گردد جز تعریف و تمجید از آن شهر دستاوردی برای بندرعباس نداشته است.

سفرهای خارجی بی حاصل شوراییان برای مدیریت شهری بندرعباس، سفرها چهره شهر را عوض نکرد

در کنار هزار و یک مشکل زیرساختی و مدیریتی که شهر بندرعباس با آن دست به گریبان است و موجب گلایه و شکایت های متعدد شهروندان از وضعیت موجود شده و شهرداران ادوار گذشته و حتی فعلی درآمدهای مصوب شهرداری را کفاف حل این مسائل نمی دانند باید سفرهای خارجی و حتی داخلی که هیچ تاثیری بر روند توسعه شهری ندارند را مشکل بزرگتر دانست. زیرا از این رهگذر حق ماموریت ها و نبود کارکنان اعضای شورا در محل خدمت خود دردها و مسائل را دو چندان می نماید.

یکی از اقدامادت شورای شهر در دوره سوم و چهارم سفر به خارج از کشور است که مدعی هستند با بازدید از شهرداری بعضی شهرهای خارجی و الگوبرداری از وضعیت شهری دیگر کشورها بندرعباس را بسازند.

در دوره سوم شورای شهر بندرعباس چندین سفر خارجی به تصویب رسید که مهمترین آنها سفر به چند کشور اروپایی جهت بازدید از نمایشگاه های بین المللی، حضور در کارگاه آموزشی اکولوژی انسانی و چرخه های سازگار با طبیعت در کشور سوئد، نمایشگاه حمل و نقل ترافیک دبی در امارات، نمایشگاه مبلمان شهری و دیدار و بازدید از شهرداری کوالالامپور در مالزی، بازدید از فضای سبز شهر دبی در امارات، بازدید از شهرداری و زیرساخت های شهری استانبول در ترکیه و گوانجو در چین است.

این سفرها حتی در دوره چهارم شورای شهر هم ادامه یافت تا جائیکه پس از بازدید از شهرهای مشهد، تبریز، شیراز اعضای شورای شهر بندرعباس قصد سفر به استانبول و شرکت در نمایشگاه ساختمان کردند اما مورد موافقت فرمانداری بندرعباس قرار نگرفت.

آنچه در این بین مورد انتقاد کارشناسان و منتقدان عملکرد شوراهای شهری است عدم وجود بازخورد و دستاوردی قابل تامل برای زیرساخت ها و مدیریت شهری است. اگر گذری کوتاه به عملکرد شش ساله دوره سوم شورا و عملکرد هشت ماهه دوره چهارم شورای شهر بیاندازیم هیچگونه دستاوردی در زیرساخت ها و مدیریت شهری بندرعباس مشاهده نشده تا انجا که بارندگی ها در اسفند ماه 92 و ایام نوروز 93 تمامی ضعف های زیرساختی شهر را نمایان کرد.

سفرهای متعدد اعضای شورای شهر و شهرداران بندرعباس در دوره سوم به خارج از کشور و حتی سفرهای داخلی هم نتوانست تاثیری هر چند اندک بر پیکره شهر داشته باشد.

طی سال های اخیر هیچ تغییری در سیستم حمل و نقل عمومی شهری، فضای سبز، جمع آوری و مدیریت پسماندها، عمران شهری، فرهنگی، معابر اصلی و فرعی شهر و غیره نداشته ایم. حتی پروژه های افتتاح شده در حوزه های عمرانی و ترافیکی هم با مسائل بسیاری روبرو هستند. نمونه شاخص آن عدم روشنایی کنار گذر شهیدرجایی، عدم وجود روشنایی مناسب و تابلوهای هدایت و رانندگی در بلوار ساحلی حدفاصل یادبود تا سه راه دنیابار، عدم وجود خدمات شهری در شهرک پیامبر اعظم، عدم جمع اوری زباله ها در ساعت معین، ساخت بازار ماهی فروشان در نوار ساحلی غرب بندرعباس، فروش ساختمان اتوبوسرانی سابق به یک سرمایه گذار و هزاران مشکل دیگر.

ایجاد تعامل بیشتر با کلان شهرهایی همچون مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز و برگزاری کارگروهای مشترک در حوزه مدیریت شهری می تواند توسعه شهر بندرعباس را دوچندان کند. اعضای شورای شهر غافل از برگزاری کارگروه های کارشناسی میان کلان شهرها و استفاده از تجربیات؛ تنها سفر را راهی برای توسعه می دانند سفرهایی که تنها بار اقتصادی آن بر دوش بودجه های اندک شهری است.

کیش و قشم که نمونه های مدیریتی پیشرفته در کشور به حساب می ایند در همین استان هستند و با اندکی هزینه و برگزاری نشست های تخصصی می توان در حوزه فضای سبز پروژه های مناسب و کم هزینه ای را پیاده کرد.

راحله ملایی عضو شورای سوم و چهارم شهر بندرعباس در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص تاثیرسفرهای خارجی اعضای شورا با بیان اینکه سفرهای داخلی و خارجی برای اعضای شورای شهر ، شهرداران و حتی پرسنل جزء شهرداری لازم و لازم است، مطرح نمود: در تبادل اطلاعاتی که با شهرداری تبریز داشتیم بر حضور حتی پرسنل جزء شهرداری در شهرهای کشورهای که به لحاظ ساختاری و فرهنگی با ما نزدیدک هستند هم تاکید شد.

وی الگوبرداری از نحوه مدیریت شهری شهرهای دیگر کشورها را مهم مطرح نمود و اضافه نمود: نباید به سفرهای خارجی یک نگاه هزینه ای داشت. سفرهای داخلی و خارجی برای توانمندسازی نیروهای انسانی شهرداری بسیار موثر است. به شخصه بر اثربخشی این سفرها اعتقاد دارم.

ملایی اظهارداشت: در دوره چهارم شورای شهر چند سفر به شهرهای تبریز، مشهد داشتیم و تبادل اطلاعات خوبی در حوزه سرمایه گذاری، نحوه جذب سرمایه گذار و مدیریت شهری انجام شد و یک دوره کلاس آموزش در حوزه سرمایه گذاری در مرکز آموزش عملی کاربردی استانداری هرمزگان برگزار گردید.

وی با این اعتقاد که سفرهای خارجی و داخلی باید با هدف و برنامه ریزی انجام گردد، اعلام نمود: قبل از سفر باید هدف، برنامه و قرابت آن شهر و یا کشور با شهر بندرعباس معین گردد. کشور و شهری که انتخاب می گردد باید به لحاظ اقلیمی، مذهبی، فرهنگی به شهر بندرعباس نزدیک باشد تا بتواند دستاوردی برای توسعه شهری و اصلاح مدیریت شهری داشته باشد.

این عضو شورای شهر بندرعباس در پاسخ به این سئوال خبرنگاران که سفرهای خارجی در دوره سوم شورای شهر چه دستاوردی برای شهر بندرعباس داشته، مطرح نمود: اعتقاد دارم سفرهای خارجی در دوره قبل شورا دستاوردی که موجب تحول شهری بگردد نداشته و بیشتر به تعریف و تمجید اعضای از سفر ختم شده است.

وی با اشاره به خواهرخواندگی شهر بندرعباس با گوانگچو چین اضافه نمود: علیرغم سفر سال گذشته شهردار به همراه استاندار به گوانگچوی چین و امضا تفاهم نامه خواهرخواندگی تا کنون شاهد هیچ گونه تبادل تجربه و دانش در حوزه شهری نبوده ایم.

ملایی با تاکید بر برنامه ریزی و داشتن هدف از رفتن به کشورهای دیگر، گفت: باید دید که این سفر بیشتر جنبه گردشی دارد یا انتقال تجربه.

وی با تاکید بر اینکه ابتدا باید ببینیم صندلی شهر بندرعباس در کجاست و می خواهیم به کجا برسیم، اضافه نمود: تا زمانیکه وضعیت شهری و صندلی شهرمان را ندانیم اینگونه سفرها تاثیری بر توسعه شهری نخواهد داشت. همچنین نمایندگانی که از شوی شورای شهر و شهرداری راهی این سفرها می شوند باید وجدان کاری داشته باشند و با هدف انتقال تجریبات و الگوبرداری از تاسیسات شهری به این سفرها اعزام شوند.

عضو شورای شهر بندرعباس اعلام نمود: بر حسب ضرورت یک ردیف بودجه ای در بودجه شهرداری برای سفرهای خارجی معین شده است.

وی در خصوص مراحل تصویب و اجرای مصوبه شورای شهر برای سفرهای خارجی اضافه نمود: پس از تصویب در شورای شهر مصوبه در کارگروهی در استانداری مورد آنالیز قرار خواهد گرفت و بر حسب احتیاج مورد موافقت قرار خواهد گرفت. اعضای شورای شهر بر این باورند که باید با توجیه منطقی اینگونه سفرها به تصویب برسد.

وی در خصوص مصوبه اخیر شورای شهر در خصوص سفر به استانبول و عدم موافقت فرمانداری، مطرح نمود: نمایشگاه ساختمان در استانبول کشور ترکیه برپاشد و اعضای شورا مصوبه ای را به تصویب رساندن تا چند نفر از اعضا به این نمایشگاه بروند که فرمانداری بندرعباس به دلیل کمبود بودجه شهرداری با این مصوبه مخالفت کرد. در حالی که استانداری هرمزگان 43 نفر از شهرداران استان را به این نمایشگاه اعزام کرد. از شهرداری بندرعباس هم شهردار به همراه معاونین خود حضور داشتند.

فیصل دانش عضو سابق و باتجربه شورای شهر بندرعباس معتقد است در انتخاب اعضای شورای شهر برای حضور در سمینارها و نمایشگاه های که در کشورهای خارجی برپا می گردد باید تخصص و شایستگی را ملاک انتخاب قرار دهند.

این عضو سابق شورای شهر در مصاحبه با خبرنگاران مطرح نمود: بیشتر سمینارها و نمایشگاه ها رویکرد آموزشی و توریستی دارد از نگاهی به این موضوع می تواند جنبه های مثبتی برای اعضای شورای شهر داشته باشد زیرا تغییر نگاه و الگو برداری از زیر ساختهای شهری، ایده دریافت از طرح های فضای سبز، قوانین محلی شهری، مبلمان شهری و ترافیک یاری شایانی به تصمیم گیری های شهری خواهد داشت.

وی تخصص و شایستگی اعضای شورا را ملاک انتخاب برای حضور در این نمایشگاه ها و سمینارهای آموزشی مطرح نمود و اضافه نمود: نباید نگاه در شورا به گونه ای باشد که به نوبت اعضا به سفرهای خارجی اعزام شوند بلکه باید متناسب با سمینار و نمایشگاهی که برگزار می گردد عضو متخصص و مرتبط با این موضوع انتخاب گردد.

وی در پاسخ به این سئوال که اینگونه سفرها چه تاثیری در روند توسعه شهری خواهد داشت، بیان داشت: سفرهای خارجی بی تاثیر نیست زیرا دیدگاه اعضای شورا را در مدیریت شهری اصلاح و تغییر می دهد. ولی در انتخاب نماینده شورا در این سفرها باید دقت گردد.

فیصل دانش که در سه دوره شورای شهر بندرعباس حضور داشته در خصوص دلایل عدم اجرایی شدن طرح ها و الگوهای خارجی در مدیریت شهری، عدم وحدت میان اعضا را عاملی بر بی اثر دانستن دستاوردهای سفرهای خارجی می داند و اعتقاد دارد: یک عضو به تنهایی نمی تواند طرحی را پیاده و در صحن به تصویب برساند متاسفانه طرح ها و الگوهایی بود که در صحن علنی شورا رای نمی آورد. رای اکثریت وقتی نباشد طرحی به مرحله اجرا نمی رسد.

وی در خصوص اینکه در دوره سوم شورا چه طرح هایی برگرفته از شهرهای دیگر کشورهای دنیا مطرح و بومی سازی شده، اعلام نمود: طرح ساماندهی کارگران فصلی و تسهیل در عبور و مرور معلولان در سطح شهر نمونه ای از طرح هایی بود که رای اکثریت اعضای شورا را نیاورد.

احمد مرادی فرماندار شهرستان بندرعباس اعتقاد دارد اعضای شورای شهر قبل از تصویب مصوبات در کارگروه ها و جلسات مشترک با کارشناسان فرمانداری پینشهادات را ارائه و آنالیز نمایند و سپس در صحن شوار به تصویب برسد.

فرماندار بندرعباس در خصوص عدم تایید مصوبه سفر اعضای شورای شهر بندرعباس به ترکیه، بیان داشت: در این برهه زمانی هیچ لزومی به این سفر و بازدید از اماکن شهری کشور ترکیه نبود اعضای می توانند با صرف هزینه ای کمتر و سفر به کلان شهرهای ایران تجربه اندوزی نمایند.

طرح موضوع سفرهای خارجی اعضای شورا در شرایطی مطرح می گردد که شهردار بندرعباس بودجه سال 93 را برای مدیریت شهری کافی نمی داند.

هنوز احتیاجهای اولیه شهری بندرعباس در بعضی نقاط رفع نشده و محله های حاشیه ای و کم برخوردار بسیاری در اطراف این شهر شکل گرفته که حتی از مدیریت شهری خدمات اولیه هم دریافت نمی نمایند. از این رو می طلبد تا اعضای شورای شهر قبل از سفر برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا الگوبرداری ها و ایده های برگرفته از مدیریت شهری سایر شهرهای دنیا که از نظر اقلیمی و فرهنگی با بندرعباس همخوانی دارند به شکل مناسبی در شهر اجرا و پیاده سازی گردد.

-

گزارش از رضا زرگر

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 12124

به "سفرهای خارجی بی حاصل شوراییان برای مدیریت شهری بندرعباس، سفرها چهره شهر را عوض نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرهای خارجی بی حاصل شوراییان برای مدیریت شهری بندرعباس، سفرها چهره شهر را عوض نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید