زیان هنگفت خودروسازان از فراوری

به گزارش بلاگ پو، بنابر آنچه ایران خودرو و سایپا به بورس ارائه داده اند، منهای بعضی محصولات مونتاژی، سایر خودرو های فراوری آن ها طی سال 97 توام با زیان بوده است. این داستان در سال 96 نیز با اعداد و ارقامی متفاوت رخ داده بود که البته طی سال گذشته اوضاع بدتر شده است.

زیان هنگفت خودروسازان از فراوری

صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس نشان می دهد دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) طی سال 97 در مجموع حدود پنج هزار و 172 میلیارد تومان زیان از ناحیه فراوری متحمل شده اند.

پیش تر نیز معین شده بود که زیان انباشته غول های جاده مخصوص در خاتمه سال 97 به حدود 14 هزار میلیارد تومان رسیده و بدهی شان نیز از مرز 57 هزار میلیارد تومان گذشته است.

بنابر آنچه ایران خودرو و سایپا به بورس ارائه داده اند، منهای بعضی محصولات مونتاژی، سایر خودرو های فراوری آن ها طی سال 97 توام با زیان بوده است. این داستان در سال 96 نیز با اعداد و ارقامی متفاوت رخ داده بود که البته طی سال گذشته اوضاع بدتر شده است.

به نظر می رسد اصلی ترین دلیل رشد زیان دهی خودروسازان در سال 97، افت شدید فراوری بوده، به نحوی که این ماجرا حتی اثر افزایش قیمت رسمی خودرو ها را نیز در خود هضم نموده است.

دو خودروساز بزرگ کشور که در سال بیش از یک میلیون و 160 هزار دستگاه محصول فروخته بودند (طبق صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس)، این خودرو ها را مطابق با قیمت های مشخص شده از سوی شورای رقابت به فروش رساندند، اما در سال 97 اوضاع تغییر کرد.

طی سال گذشته کل فروش ایران خودرو و سایپا طبق آنچه به بورس اعلام نموده اند، کمتر از 663 هزار دستگاه بوده است. سال گذشته، اما تبعات ناشی از تحریم و افت شدید فراوری سبب شد قیمت ها در بازار به شدت صعود کند و در نتیجه خودروسازان نیز مجوز افزایش قیمت بگیرند.

این در حالی است که افت شدید فراوری اثر افزایش قیمت را در خود هضم نموده و اجازه نداده ایران خودرو و سایپا از محدوده زیان دهی خارج شوند.

اردیبهشت سال گذشته که آمریکا از برجام و توافق هسته ای خارج شد و خودروسازی در اولویت تحریم نهاده شد، روند نزولی فراوری خودرو نیز شروع و در خاتمه سال، تیراژ نسبت به سال 96 حدود 40 درصد افت کرد.

این افت ضمن بالا بردن هزینه های سربار، درآمد فروش خودروسازان را نیز پایین آورد. منهای هایما و سوزوکی گرند ویتارا، سایر محصولات سواری فراوری شده توسط ایران خودرو و سایپا طی سال 97، زیان ده بوده اند.

در حالت کلی، دلیل این زیان دهی را باید در تداوم قیمت گذاری دستوری و البته افت تیراژ جست وجو کرد. سال گذشته اگرچه دولت بالاخره شورای رقابت را از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشت و سپس مقرر شد قیمت ها در حاشیه بازار مشخص شوند (مصوبه قیمت گذاری خودرو ها پنج درصد زیر نرخ بازار)، با این حال این مصوبه، جامع و کامل اجرا نشد تا در کنار افت فراوری، دو عاملی باشند که زیان حدودا پنج هزار و 172 میلیارد تومانی (فقط برای سال 97) را نصیب ایران خودرو و سایپا نمایند.

طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، با وجود انفجار قیمتی در بازار، خودروسازان باید صد ها هزار محصول پیش فروش شده را با قیمت قدیم (قیمت های مصوب شورای رقابت که فاصله فاحش با بازار دارند) تحویل دهند و این موضوع یکی از دلایل زیان دهی آن ها به شمار می رود.

اما نگاهی بیندازیم به جزئیات قیمت تمام شده و نرخ فروش بعضی خودرو های داخلی طی سال 97، تا معین گردد ایران خودرو و سایپا تا چه اندازه متحمل زیان شده اند. طبق آنچه ایران خودرو به بورس ارائه داده، این شرکت 229 هزار و 748 دستگاه انواع محصولات خانواده پژو (من های مدل 2008) را در سال 97 به فراوری رسانده و در حالی که بیش از 10 هزار و 200 میلیارد تومان برای فراوری آن ها هزینه نموده، کمتر از هشت هزار و 400 میلیارد تومان از ناحیه فروش شان حاصل نموده است؛ بنابراین فراوری محصولات پژو برای ایران خودرو در سال 97، توام با زیانی حدود هزار و 940 میلیارد تومانی بوده است. این در حالی است که ایران خودرویی ها در سال 96 حدود هزار و 690 میلیارد تومان از ناحیه فراوری پژو سود نموده بودند.

ایران خودرو در فراوری سمند نیز متحمل زیانی 738 میلیارد تومانی طی سال 97 شده، حال آنکه طی سال 96، کمتر از 99 میلیارد تومان زیان را به خود دیده بود. بزرگ ترین خودروساز ایران در فراوری دنا، رانا، تندر90 و دانگ فنگ نیز متحمل زیان شده، اما هایما و ویتارا برای این شرکت سود حاصل نموده اند.

بر این اساس، فراوری هایما و ویتارا طی سال 97 به ترتیب بیش از 78 میلیارد تومان و حدود 5/ 8 میلیارد تومان سود برای آبی های جاده مخصوص به همراه داشته است.

ایران خودرو، اما در مجموع طی سال گذشته 360 هزار و 766 دستگاه محصول به فروش رسانده که هزینه فراوری آن ها حدود 23 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که آن ها سودی حاصل ننموده و متحمل زیانی سه هزار و 207 میلیارد تومانی شده اند.

از ایران خودرو که بگذریم، سایپایی ها نیز اوضاع مناسبی طی سال گذشته از نظر فراوری و کسب سود نداشته اند. این شرکت 301 هزار و 688 دستگاه محصول طی سال گذشته به فروش رسانده و به جای آنکه سود کند، متحمل زیانی حدودا دو هزار میلیارد تومانی شده است. این در حالی است که در سال 96، نارنجی های جاده مخصوص در فراوری تمام محصولات خود پیروز به کسب سود شده بودند، اما در 97 اوضاع عکس شده است.

طبق آنچه در صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس آمده، فراوری تمامی محصولات سایپا در سال 97 توام با زیان بوده که کمترین آن متعلق به آریو است و بیشترین آن نیز به پراید تعلق دارد. در این بین، فراوری پراید، 850 میلیارد تومان زیان برای سایپا به همراه داشته و این شرکت در فراوری تیبا هم حدود 576 میلیارد تومان ضرر به ثبت رسانده است.

آن طور که در صورت های اقتصادی ارائه شده به بورس آمده، سایپا در سال 97 تنها 127 هزار و 553 دستگاه پراید به فروش رسانده و سه هزار و 200 میلیارد تومان برای فراوری آن هزینه نموده است. سایپا در سال 96، بیش از 236 هزار و 500 دستگاه پراید فروخته و حدود 330 میلیارد تومان سود به دست آورده بود.

طبق صورت های اقتصادی، حتی خودرو مونتاژی سراتو نیز که از شمول قیمت گذاری شورای رقابت خارج بوده، نتوانسته در سال 97 برای سایپا سود به همراه داشته باشد، به نحوی که زیانی بیش از 293 میلیارد تومان از ناحیه مونتاژ آن نصیب نارنجی های جاده مخصوص شده است.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: فرادید
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8677

به "زیان هنگفت خودروسازان از فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیان هنگفت خودروسازان از فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید