زندگینامه توماس ادیسون، مؤثرترین مرد هزار سال اخیر

به گزارش بلاگ پو، همه ما راحتی و سرعت انجام کارهای امروزمان را مدیون دانشمندانی هستیم که بر ایده های خود پافشاری کردند و آن ها را از یک ایده ذهنی به یک کار عملی و بعد به تولید انبوه رسانند. زندگینامه افراد پیروز مانند مخترعین می تواند الگوی بسیار خوبی برای نوجوانان و جوانان امروزی ما باشد. شما با آشنا شدن با زندگینامه توماس ادیسون مخترع مشهور آمریکایی متوجه می شوید که هیچ کاری غیر ممکن نیست و فقط صبر و تلاش مداوم می خواهد.

زندگینامه توماس ادیسون، مؤثرترین مرد هزار سال اخیر

در این مطلب می خواهیم به طور خلاصه شما را با زندگینامه توماس ادیسون آشنا کنیم.

زندگینامه توماس ادیسون

کودکی توماس ادیسون

توماس الوا ادیسون در 11 فوریه سال 1847 میلادی مصادف با 22 بهمن 1225 شمسی در شهری به نام میلان در اوهایون متولد شد. پدرش ساموئل اوگدون ادیسون و مادرش نانسی متیوز الیوت بود.

کودکی ادیسون همزمان با جنگ دنیای بود و به همین دلیل از نظر اقتصادی در شرایط خوبی قرار نداشتند و بدتر از آن اینکه یک خانواده 9 نفری بودند که ادیسون آخرین فرزند آن ها محسوب می شد. به همین دلیل از همان سن کم، مجبور به فعالیت و کار برای تامین هزینه های زندگی بود.

او فقط یک سال به مدرسه رفت. البته به دلیل جنگ مدرسه نرفتن خیلی هم غیر عادی نبود، اما توماس تا حدودی مشکل شنوایی هم داشت. به همین دلیل نمی توانست به خوبی در مدرسه تعلیم ببیند و حتی او را فردی کودن خطاب می کردند. مادر او که زنی فهیم و توانا بود از آن به بعد خودش آموزش توماس را به عهده گرفت و توماس هم که پسری کنجکاو بود، نقص کم شنوایی خود را با مطالعه کتاب های متعدد جبران کرد.

شروع فعالیت اجتماعی ادیسون

ادیسون از دوران جوانی شروع به کار کرد و کار خود را با فروختن آب نبات و ساندویچ در کنار ریل قطار به مسافرانی که در رفت و آمد بودند شروع کرد. او برای فروش اجناس خود مرتبا بین پورتهرون و دیترویت در رفت و آمد بود. کمی بعد با تلاش بیشتر توانست نمایندگی یک روزنامه دیترویتی را از راه آهن بگیرد و با پس انداز خود یک ماشین چاپ دست دوم برای روزنامه خود خرید و تمام کارهای روزنامه را خودش به تنهایی انجام می داد.

آشنایی با تلگراف

ادیسون در سال 1862 به صورت اتفاقی با تلگراف که وسیله ای جدید برای ارتباط بین شهری بود آشنا شد و با وجود کم شنوایی توانست به عنوان تلگراف چی شغل جدیدی به دست آورد.

شروع ثبت اختراعات بزرگ

ادیسون با تلاش بسیار و مطالعات فراوانی که داشت توانست در ابتدای جوانی خود یعنی سن 21 سالگی، اولین اختراع خودش را که دستگاه الکتریکی شمارش اراء بود به ثبت برساند. با این حال این دستگاه نتوانست مخاطبین را جذب کند و همین امر باعث شد از ان به بعد ادیسون به فکر اختراع دستگاه هایی باشد که برای مردم کاربرد داشته باشد تا علاوه بر پیشرفت علم، ثروت اندوزی هم داشته باشد.

تاسیس اولین آزمایشگاه تحقیقاتی دنیا

ادیسون دائما اختراعات جدیدی را ثبت و امتیاز فروش آن ها را به افرادی که در آن زمینه فعالیت می کردند با قیمت خیلی خوب می فروخت. این کار باعث می شد بتواند مدام پیشرفت کند و تجهیزاتش را افزایش و گروهش را بزرگ تر کند. او بالاخره توانست در سال 1876 آزمایشگاهی را در منظقه منلوپارک در نیوجرسی راه اندازی کند و در آن همه افراد لایق و مستعد را به همکاری دعوت کرد.

تاسیس این آزمایشگاه یکی از بزرگترین ابتکارات مدیریتی و تجاری ادیسون بود و نخستین موسسه ای بود که ابداعات علمی را تکمیل کرده و به تولید می رساند. پس از آن تمام کارخانه های صنعتی مهم برای پیشرفت خود یک واحد آزمایشگاهی به فعالیت های خود اضافه کردند.

اختراعات مهم ادیسون

جالب است بدانید فعالیت ادیسون در زمان حیاتش آنقدر گسترده بود که توانست 2500 اختراع را در کشورهای مختلف مانند آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به نام خودش به ثبت برساند و جزء معدود دانشمندانی بود که برخی از اختراعات خود را به تولید انبوه رساند. از این رو وی علاوه بر یک دانشمند بسیار فعال یک تاجر مشهور و ثروتمند و مدیری قابل نیز بوده است.

بنابراین در این مطلب مجال نام بردن همه اختراعات او وجود ندارد. اما مهم ترین اختراعاتش که به کلی راستا تکنولوژی و صنعت را در دنیا تغییر داد عبارت هستند از:

  • دهنی ذغالی تلفن (قسمتی از میکروفون های ذغالی)
  • ماشین تکثیر
  • میکروفن
  • گرامافون
  • دیکتافون
  • کینتوسکوب (دستگاه نمایش فیلم)
  • دینام موتور
  • لاستیک مصنوعی
  • دوربین فیلمبرداری
  • ضبط صوت
  • لامپ روشنایی

ادیسون پس از مدتی کوتاه با اختراعات قابل توجهی که انجام می داد، توانست آزمایشگاه ها و کارخانه های متعددی را راه اندازی کند و به هزاران نفر کار و فعالیت جدید هدیه بدهد. او در طول راستا تولیداتش با افراد بزرگی مانند هنوری فورد و هاروی فیرستون همکاری و دوستی داشته است.

لامپ چگونه اختراع شد؟

توماس ادیسون عادت داشت بیشتر اختراعاتی که کامل نشده بودند را کامل کرده و به نام خود ثبت می کرد. یکی از این اختراعات نیز لامپ الکتریکی بود. قبل از توماس فردی به نام هاینریش گوبل اولین لامپ را اختراع کرد که حدود 400 ساعت نور ایجاد می کرد، اما نتوانست به نام خودش ثبت کند. پس از او نیز افرادی مانند جیمز وودوآرد، ویلیام سایر، متیو ایوانز (1875 م.) و جوزف سووان (1878 م.) مدل هایی از لامپ را اختراع کردند اما به دلیل نواقصی که داشت نتوانستند ان را به تولید انبوه برسانند. بالاخره در زمان تماس ادیسون وی با بررسی نمونه های موجود در بازار توانست نمونه ای با نقایص حداقل طراحی کرده و آن را به تولید انبوه برساند.

به دلیل اینکه قبلا مطالعات اساسی درباره لامپ، توسط فرد دیگری اجرا شده بود، توماس ادیسون نتوانست امتیاز تولید کل لامپ های امریکا را در اختیار بگیرد. در کنار او نیز فردی به نام جوزف سووان در بریتانیا مستقل از ادیسون لامپ حرارتی با رشته کربنی را اختراع کرد و با همدیگر شرکتی را در بریتانیا دایر کردند که بعدها جزئی از کمپانی جنرال موتور شد.

زندگی شخصی

ادیسون در طول زندگی خود 2 بار ازدواج کرد. ازدواج اول او در اوایل جوانی با دختری به نام ماری بود که نتیجه این ازدواج سه فرزند با نام های ماریون استل ادیسون، توماس آلوا ادیسون جونیور و ویلیام لزلی ادیسون بود. متاسفانه ماری در سن 29 سالگی از دنیا رفت. علت مرگ او دقیقا معین نیست؛ برخی ها گفته اند به دلیل یک تومور مغزی فوت کرده است و برخی می گویند بر اثر مصرف مورفین آوردوز کرده است. (در قدیم مورفین از داروهای متداول برای بیماری های زنانه بوده است.)

ادیسون دوباره در سن 39 سالگی ازدواج کرد و از همسر دوم خود نیز سه فرزند به نام های مدلین ادیسون، چارلز ادیسون و تئودور میلر ادیسون دارد. از میان همه فرزندانش تنها دخترش به نام میلر توانست مانند پدر مخترع به نامی شود. پسر او نیز به نام توماس آلوا ادیسون جونیور می خواست مانند پدرش باشد، اما نتوانست پیروزیت چندانی به دست آورد. حتی مسائلی را برای پدرش ایجاد کرد زیرا دستگاه های غیر کاربردی تولید می کرد و به نام آخرین اختراع ادیسون در بازار عرضه می کرد. کار به جایی رسید که ادیسون از فرزندش شکایت کرد و به این فعالیت خاتمه داد.

جوایز و افتخارات توماس ادیسون

با توجه به اختراعات بسیار زیادی که از این دانشمند ثبت شده است و اینکه بیشتر این اختراعات کاربردی بوده اند و مسائل بی شماری را حل کردند، وی توانست جوایز و افتخارات بسیار زیادی را از دولت های مختلف دریافت کند. برخی از این افتخارات عبارت هستند از:

  • رئیس جمهور فرانسه در سال 1260 شمسی (1881 میلادی) نشان لژیون دونور را به توماس ادیسون اهدا کرد. (بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه)
  • در سال 1266 (1887)، مدال ماتئوچی به او داده شد.
  • در سال 1269 (1890)، عضویت در انجمن سلطنتی علوم سوئد به این دانشمند اهدا شد. (موسسه ای علمی و غیردولتی در کشور سوئد است که وظیفهٔ انتخاب برندهٔ جایزه نوبل در رشته های فیزیک و شیمی را برعهده دارد)
  • مدال جان اسکات و مدال ادوارد لانگسترث در سال 1268 (1889)، به وی داده شد.
  • شهری در ایالت نیوجرسی، به نام ادیسون ثبت شده است.
  • مدال آمریکایی جان فریتز در سال 1287 (1908) به ادیسون اهدا شد.
  • او در سال 1294 (1915) نیز از طرف مؤسسه فرانکلین، مدال اختصاصی فرانکلین را دریافت کرد.
  • نیروی دریایی ایالات متحده در سال 1299 (1920)، نشان خدمات برجسته خود را به ادیسون اهدا کرد.
  • مدال طلای کنگره و عضویت در آکادمی ملی علوم، افتخارات دیگر ادیسون در آمریکا هستند.

روز مخترع، روز تولد ادیسون

ایالت متحده آمریکا از سال 1983 یعنی 1362 شمسی روز 11 فوریه مصادف با 22 بهمن، که دقیقا تاریخ تولد ادیسون است را به عنوان روز بزرگ مخترع نام گذاری کرد. همچنین مجله زندگی در آمریکا در سال 1997 ادیسون را به عنوان اولین نفر از 100 فرد تاثیر گذار در 1000 سال گذشته اعلام کرد.

مرگ ادیسون

بالاخره این مرد بزرگ و بسیار فعال، 18 اکتبر 1931 مصادف با 25 مهر 1310 در خانه خود در شهر گلنومونت از دنیا رفت و در پشت همان خانه به خاک سپرده شد. این مرد آن قدر ارزشمند بود که آخرین تنفس او را در یک لوله آزمایشگاهی گرفته شده و تا به امروز در موزه هنری فورد در نزدیکی دیترویت نگهداری می شود.

سخن آخر

هر کدام از اختراعات این دانشمند بزرگ ماجرایی جالب و شگفت انگیز دارد که مجال گفتن همه آن ها در این مطلب نبود. امیدواریم با مطالعه کتاب های موجود در این زمینه بتوانید بیشتر با این مرد بزرگ و تلاش هایش آشنا شوید و از رفتار و منش او برای رسیدن به اهداف بزرگ الگو بگیرید. شما نیز اگر داستان جالبی درباره زندگینامه ادیسون می دانید با ذکر منبع برای ما در پایین همین صفحه بنویسید. منتظر خواندن نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

همچنین پیشنهاد می کنیم مطلب زندگینامه ایلان ماسک، کارآفرین ثروتمند و پیروز آمریکایی را نیز در انگیزه بخوانید.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33443

به "زندگینامه توماس ادیسون، مؤثرترین مرد هزار سال اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگینامه توماس ادیسون، مؤثرترین مرد هزار سال اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید