رونمایی از کتاب توضیح نصاب الصبیان مولانا یعقوب چرخی

به گزارش بلاگ پو، کتاب توضیح نصاب الصبیان مولانایعقوب چرخی که برای نخستین بار در ایران به اهتمام نادر کریمیان سردشتی عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تصحیح ، مقدمه و تعلیقات آن چاپ و منتشر شده، رونمایی شد.

رونمایی از کتاب توضیح نصاب الصبیان مولانا یعقوب چرخی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نشست تخصصی و مراسم رونمایی از کتاب توضیح نصاب الصبیان مولانا یعقوب چرخی با مقدمه، تصحیح و تعلیقات نادر کریمیان سردشتی عضو هیات علمی پژوهشگاه ویرایش و بازخوانی مائده کریمیان با حضور مقامات سفارت افغانستان و تاجیکستان و همکاران مراکز علمی برگزار گردید.

نصاب الصبیان نخستین کتاب لغات منظوم عربی به فارسی است که به سبب ارزش تعلمیی آن در روزگار گذشته و اهمیت اش در تعلیم لغت عربی به نو آموزان شهرت و رواج تمام داشته است.

مولف نصاب الصبیان ، ابونصر فراهی (در گذشته 640ق/1242م)شاعر و لغت شناس ایرانی است.

بر این کتاب شروح زیادی نوشته شده که یکی از آنها توضیح نصاب الصبیان مولانا یعقوب چرخی ، عارف ، مفسر و نویسنده قرن هشتم و نهم هجری است.

تا کنون دو نسخه خطی از آن شناخته شده است ؛ نسخه اول در کتابخانه انستیتوی ملل آسیایی آموزشگاه روسیه در شهر مسکو و نسخه دوم در کتابخانه مدرسه و مسجد سپهسالار تهران به شماره 7549 وجود دارد.

اساس کار مصحح در تهیه متن توضیح نصاب الصبیان نسخه منحصر به فرد کتابخانه مدرسه مسجد سپهسالار بوده که تاریخ کتابت آن سال 945هجری قمری بوده است ،یعنی حدود 94سال بعد از فوت مولف (مولانا چرخی) تحریر و کتابت شده است.

در نشست تخصصی ومراسم رونمایی ازکتاب توضیح نصاب الصبیان مولانایعقوب چرخی که برای نخستین بار در ایران به اهتمام نادر کریمیان سردشتی تصحیح ، مقدمه و تعلیقات آن چاپ و منتشر شد ه ، یعقوب هوشمند معاون بخش فرهنگی سفارت افغانستان ، علی اکبر کبیری ، شاه منصور شاه میرزا از موسسه فرنگی اکو ، بهروز صفر زاده از موسسه دهخدا ، پروانه علیزاده هنرمند افغانستان ، رودگر مدیر گروه جغرافیا و عضو هیأت علمی بنیاد دائره المعارف اسلامی ، حسن رمضانی خرد مردی مبتکر طرح اتحادیه کشورهای وارث تمدن ایرانی حضور داشتند.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 8186

به "رونمایی از کتاب توضیح نصاب الصبیان مولانا یعقوب چرخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از کتاب توضیح نصاب الصبیان مولانا یعقوب چرخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید