رئیس هیات عامل صندوق توسعه: اخذ مالیات 1800 میلیاردی از صندوق خلاف قانون است

به گزارش بلاگ پو، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی اخذ مالیات 1800 میلیارد تومانی از صندوق را خلاف قانون دانسته و به رئیس هیات نظارت صندوق و دیوان محاسبات شکایت کرد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه: اخذ مالیات 1800 میلیاردی از صندوق خلاف قانون است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مرتضی شهیدزاده رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در نامه ای به عادل آذر رئیس هیأت نظارت صندوق توسعه ملی و ریاست دیوان محاسبات کشور ضمن اعتراض به برداشت 1800 میلیارد تومان از منابع این صندوق بابت مالیات، این اقدام را غیرقانونی دانسته که مانع از انجام ماموریت های صندوق در بخش های مختلف می شود. همچنین صندوق مدعی است دولت بابت برداشت های سال های گذشته بیش از 10 هزار میلیارد ریال بدهی دارد.

این نامه حاوی نکات حائز اهمیتی بوده که بدین شرح است: علیرغم نامه شماره 70000/21 مورخ 98/10/29 داستان محترم دیوان محاسبات کشور، عنوان رئیس کل محترم سازمان امور مالیاتی کشور با موضوع توقف اقدامات اجرایی در خصوص وصول مالیات سنوات سال های 94 لغایت 96 صندوق و جلسات و پیگیری های مکرر دیوان محاسبات کشور و صندوق توسعه ملی و با وجود اینکه سازمان امور مالیاتی بابت مازاد مالیات دریافت سود و زیان ناشی از تسعیر دارایی های صندوق (موضوع ماده 36 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و قانون استفساریه ماده قانونی مذکور) دارای بیش از ده هزار میلیارد ریال بدهی به صندوق توسعه ملی می باشد.

طی نامه شماره 7303/2011/251 مورخ 1398/12/20 سازمان مذکور بیش از ده هزار میلیارد ریال از حساب های ریالی صندوق نزد بانک مرکزی برداشت کرده است. این اقدام ضمن اینکه بر خلاف قوانین و مقررات مربوطه و نظر دادستان محترم دیوان محاسبات کشور بوده است، بدون توجه به رای هیات ویژه موضوع ماده 251 مکرر قانون مالیات های مستقیم (ابلاغی طی نامه شماره 288489 مورخ 1396/12/16 مبنی بر رفع تعرض از مالیات عملکرد سال های 1391 و 1392 صندوق توسعه ملی و دستورالعمل وزارت امور مالی و دارایی ابلاغی طی بخشنامه شماره 200/96/98 ب مورخ 1396/07/10 سازمان امور مالیاتی که آراء صادره از سوی هیات ویژه 251 مکرر و دیوان عدالت اداری در موضوعات مشابه و قابل تسری به سایر سال های مالی دانسته است و صورت پذیرفته است.

شایان ذکر است تا کنون در هیچ یک از مراجع قضایی رایی در خصوص پرداخت مالیات علیه صندوق توسعه ملی صادر نشده است.

بنابر مراتب فوق و با عنایت به اینکه اقدام سازمان امور مالیاتی موجب اخلال یا عدم امکان اجرای تکالیف قانونی مقرر و امور جاری صندوق توسعه ملی (به عنوان سال پرداخت چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت های دانش بنیان در راستای مبارزه با شیوع ویروس کرونا) شده، خواهشمند است دستورات لازم در این خصوص صادر فرمایید.

گفتنی است چندی پیش محمد حسینی عضو ناظر مجلس در صندوق توسعه ملی از برداشت غیرقانونی 1800 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی بابت مالیات خبر داده بود.

وی گفته بود دولت برای تأمین کسری خود اقدام به برداشت غیر قانونی از صندوق توسعه ملی کرده است، گفت: برای سال جاری 45 هزار میلیارد تومان بر اساس مصوبات سران قوا از منابع صندوق برداشت شد. همچنین در قانون بودجه 2 میلیارد و 750 میلیون یورو تبدیل به ریال برای مصارف بودجه ای شد که علاوه بر این ارقام بالغ بر 1800 میلیارد تومان دیگر نیز برداشت شده است.

با این وجود، اما محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی با تایید برداشت 1800 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به فارس گفته است صندوق مانند همه شرکت ها باید طبق قانون مالیات بدهد و دلیل آنکه به مالیات قطعی طبق قانون تمکین نکرد اصل و جریمه آن با توقیف حساب صندوق وصول شد.

گفتنی است، دولت طی سال های اخیر به انحای مختلف به منابع صندوق توسعه ملی دست اندازی کرده و آن را صرف امور هزینه های جاری می کند حال آنکه این صندوق بین النسلی بوده و آیندگان نیز قطعا از آن سهم دارند و البته طبق اساسنامه منابع آن باید صرف توسعه، آبادانی و پشتوانه مالی برای کشور باشد.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 24234

به "رئیس هیات عامل صندوق توسعه: اخذ مالیات 1800 میلیاردی از صندوق خلاف قانون است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس هیات عامل صندوق توسعه: اخذ مالیات 1800 میلیاردی از صندوق خلاف قانون است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید