خانه های تاریخی اردکان با مشارکت بخش خصوصی احیاء می گردد

به گزارش بلاگ پو، مدیر پایگاه پژوهشی اردکان از پایش مداوم بافت تاریخی اردکان و نظارت جدی بر مرمت های اجرا شده در این بافت ارزشمند تاریخی اطلاع داد و گفت: در حال حاضر با نظارت دقیق پایگاه تعدادی از خانه های تاریخی با مشارکت بخش خصوصی درحال احیاء و مرمت هستند.

خانه های تاریخی اردکان با مشارکت بخش خصوصی احیاء می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بافت تاریخی اردکان یزد با مساحتی بالغ بر 50 هکتار یکی از بزرگترین بافت های خشتی استان یزد محسوب می گردد که با 12 محله و دروازه در 4 برج حصار اردکان واقع شده و نمونه ای زیبا از منسجم ترین، سالم ترین و زنده ترین بافت های تاریخی ایران است.

محسن میرجانی مدیر پایگاه بافت تاریخی اردکان با اعلام این اینکه بافت تاریخی اردکان یک بافت منسجم و کالبدی است که همین امر موجب نظارت هر چه بهتر شده است، گفت: بافت تاریخی اردکان از آنجایی که یک بافت کاملا منسجم و پویاست همین امر موجب شده که ما نظارت دقیق تر و همه جانبه ای داشته باشیم به طوری که تخریب بخش هایی از بافت اردکان تحت کنترل پایگاه است.

او گفت: درحال حاضر مرمت بافت تاریخی اردکان با تاکید بر قوانین بافت های تاریخی کشور و با نظر شورای فنی و کارشناسان صورت می گیرد چنانچه اگر یک سازه ای به لحاظ زیرساختی قابلیت نداشته باشد با رعایت طرح و ضوابط میراث فرهنگی کوشش می کنیم تا آن سازه که در حال تخریب است باززنده سازی گردد.

میرجانی اضافه کرد: با همکاری سازمان میراث فرهنگی و ادراه میراث فرهنگی استان یزد، نیروهای امانی و کارگری شامل استادکار و کارگران فنی زیر چتر میراث فرهنگی قرار گرفته ایم و همین امر باعث شده تا برای اقدامات اضطراری مثل گذربندی ها و ساباط ها اقدامات به موقع داشته باشیم.

میرجانی همچنین به تعامل سازنده میان سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اردکان و اداره میراث فرهنگی این شهرستان اشاره نمود و اضافه کرد: با تعاملات مثبت و دوسویه ای که بین این دو نهاد وجود دارد اقدامات بسیار خوبی در بافت انجام شده و توانستیم با ایجاد زیرساخت ها، بخش خصوصی را برای مرمت بناهای تاریخی جذب کنیم. هم اکنون چهار خانه بوم گردی در بافت تاریخی داخل حصار و بافت تاریخی زرتشتیان در محله شریف آباد مرمت و فعال شده اند.

مدیر پایگاه بافت تاریخی اردکان گفت: با توجه به اینکه موضوع میراث فرهنگی در کشور یک امر فراگیر شده است. نگاه مردم به موضوع میراث فرهنگی تغییر پیدا نموده به طوری که جامعه محلی نیز تخریب یک بنای تاریخی را برنمی تابد. بارها شاهد مرمت های مردمی در بحث آب انبارهای روستایی بودیم.

او گفت: در حال حاضر در بحث مشارکت اتفاقات خوبی اتفاق افتاده است به طوری که چند پروژه مرمتی بوم گردی با نظارت پایگاه و مرمت بخش خصوصی در خانه ابوطالب، خانه بهجتی در محله چرخاب توسط بخش خصوصی و میراث فرهنگی در حال اجرا است. این درحالی که پایگاه پژوهشی اردکان علاوه براینکه بحث پایش را به صورت مداوم دنبال می نماید روی نظارت تاکید ویژه ای دارد تا مرمت یک بنای تاریخی منطقی و با کمترین مداخله منفی انجام گردد.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3589

به "خانه های تاریخی اردکان با مشارکت بخش خصوصی احیاء می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه های تاریخی اردکان با مشارکت بخش خصوصی احیاء می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید