تصمیم انتحاری رئیس بازنشسته

به گزارش بلاگ پو، 14 تیمی شدن لیگی که پتانسیل هشت تیم بیشتر را ندارد، چیزی شبیه به انتحار است. تصمیمی که یا شانس بسیار پایینی برای موفقیت دارد و اگر نگردد می تواند به نابودی همین پتانسیل کنونی منجر گردد.

تصمیم انتحاری رئیس بازنشسته

به گزارش خبرنگاران،اگر بخواهیم برای رسیدن به یک نقد خوب و جامع درباره والیبال، مسیر درست و منطبق بر منطقی داشته باشیم، یکی از اصلی ترین راه ها لیگ برتر خواهد بود. نه تنها در والیبال بلکه در حالت درست و اصولی روند رشد رشته های ورزشی، لیگ ها و شرایط برگزاری شان یکی از اصلی ترین المان های تاثیر گذار به حساب می آیند. اگر از حالت آزمایشگاه و موارد استثنی بگذاریم، لیگی راه پیشرفت را طی ننموده مگر اینکه بازیکنانش در بستر لیگ با برنامه و پویا حضور داشته باشند. حداقل اینکه لیگ مسیر طبیعی خودش را طی کند و بدور از آسیب های رایج فعالیت کند. درباره والیبال هم بدون شک در آنالیز روند این رشته در دو دهه اخیر، سر نخ اصلی ما را به لیگی می رساند که رفته رفته بهتر، هیجان انگیزتر و پویا تر شد و همین که از روند رو به رشدش خارج شد، والیبال هم در نمودار نزولی نهاده شد.

روند نزولی لیگ والیبال را هیچکس نمی تواند منکر گردد. چه از لحاظ پویایی، هیجان و صد البته حواشی. پایین آمدن پرچم اخلاق و اهتزاز دستمزد ها و قرارداد ها یک روی سکه لیگ برتر والیبال بود و کم شدن هیجان و عدم پویایی هم طرف دیگرش. معضلات مالی و عدم مدیریت صحیح فدراسیون به عنوان دستی که این سکه را بالا و پایین می انداخت، کار را به جایی رساند که در سال های اخیر همواره حاشیه این لیگ بر متنش غلبه داشته. خبر دعوا و درگیری، حاضر نشدن تیمی در زمین، انحلال باشگاه ها و جایگزین شدنشان و صدها حاشیه عجیب و غریب دیگر خبرهایی بود که همواره بر نتایج لیگ و جنگ قهرمانی اولویت داشت و در فدراسیون هم اغلب در جایگاه ریش سفیدی منفعل، مشغول تماشا یا حل و فصل کردن ماجرا نشسته بود. تصمیم ها را فشارهای سیاسی یا مذاکرات تلفنی و جلسات خصوصی می گرفتند و سازمان لیگ کوچکترین نقشی در آن ها نداشت.

لیگ 8 تیمی 14 تیمه شد!

تمامی حواشی یاد گردیده که پرنگ ترین آن ها مشکلات مالی تیم ها بوده و هست، این تصور را در بین کارشناسان و از همه مهمتر دست اندرکاران سازمان لیگ ایجاد کرد که لیگ برتر در نهایت ظرفیت داشتن هشت تیم را دارد. منوچهر پورحسن به عنوان رئیسی که در یک دهه اخیر بیشترین زمان مسئولیت در سازمان لیگ را بر عهده داشته، بارها به صراحت گفت که نظرش بر روی لیگ هشت تیمی است و تعدادی بیشتر از این برای لیگ برتر آسیب زا خواهد بود.

تجربه هم هر سال به وضوح این موضوع را اثبات می کرد. لیگی که 12 تیمی آغاز می شد، تا انتها حداقل با چالش های جدی و حتی انحلال درباره 4 تیمش روبرو می شد و برخی از آن ها حتی نمی توانستند مرحله اول را به انتها برسانند. با این حال همان فشارهای سیاسی و صد البته عدم قاطعیت و مدیریت درست فدراسیون اصرار زیادی بر این روند غلط داشت. حالا هم که این روند غلط و اشتباه به اوج خود رسیده و رئیس پر حاشیه والیبال در اقدامی متحیر نماینده تعداد تیم های لیگ برتر را به عدد 14 رسانده است.

انتحار یا خدمت به زادگاه؟

قرعه کشی لیگ 97 در کمال تعجب یک اتفاق بزرگ و تعجب برانگیز داشت. در این قرعه کشی بر خلاف چندین و چند سال گذشته 14 تیم شرکت کردند و فدراسیون هم به سادگی اسامی را درون تنگ ریخت و یکی یکی بیرون آورد. در این میان هیچ کس کاری نداشت که این تیم ها از کجا آمده اند و چه سرنوشتی خواهند داشت. انگار فقط مهم این بود که تعداد تیم های لیگ در شرایطی که سال هاست کارشناسان از زیاد بودن آن می گویند، از 12 به 14 برسد. تصمیمی که در وجهه مثبتش نوعی انتحار از جانب رئیس والیبال است و در جنبه منفی، آخرین خدمت رئیس بازنشسته به شهر زادگاهش!

14 تیمی شدن لیگی که پتانسیل هشت تیم بیشتر را ندارد، چیزی شبیه به انتحار است. تصمیمی که یا شانس بسیار پایینی برای موفقیت دارد و اگر نگردد می تواند به نابودی همین پتانسیل کنونی منجر گردد.

در میان چهارده تیمی که در قرعه کشی لیگ برتر شرکت نموده اند، سه تیم از شهر ارومیه دیده می شوند. شهرداری ارومیه که در لیگ بود و البته حواشی بسیاری پرامونش وجود داشت، تیم چی چست و درنا که شهر ارومیه را صاحب سه تیم نموده اند! شهرداری ارومیه که سهمیه داشت و یک سهمیه را هم می گردد متعلق به تیم شهرداری جوان ارومیه دانست که نایب قهرمان لیگ دسته یک گردیده بود. با این حال تکلیف سهمیه سوم چه می گردد و تیم درنا با چه توجیهی وارد لیگ گردیده است؟

دو تیم شهروند اراک و شهرداری جوان ارومیه فینالیست های لیگ دسته اول در سال گذشته هستند که سهمیه حضور در لیگ برتر را کسب کردند.

اما و اگر در نقطه آغاز

نکته جالب، اظهارات رئیس سازمان لیگ است که به صراحت می گوید پس از مراسم قرعه کشی هم محتمل است دو نماینده ارومیه ادغام و در غالب یک تیم در لیگ برتر حاضر شوند! توجه کنید که این جملات خیلی راحت ادا گردیده اند و فدراسیون ابایی ندارد که نشان دهد تیم هایی را در قرعه کشی وارد نموده که حتی موجودیت شان هم محل سوال است و هنوز معین نیست خواهند آمد یا خیر! اصلا هم بعید نیست که همین روزها خبر برسد چی چست و شهرداری ارومیه منحل گردیده اند و تحت عنوان یک تیم در لیگ برتر شرکت می نمایند. مشکلی هم پیش نخواهد آمد و تازه جای امیدواری است که پس از آغاز لیگ این اتفاق نیفتاده. اگر هم لیگ آغاز گردد و یکی از این تیم ها دچار مشکل گردد، دلیل می آورند که این دو تیم باید یکی می شدند و توجیهاتی از این دست.

چهار تیم خلق الساعه

از میان تیم های لیگ گذشته، هشت تیم در لیگ کنونی هم حضور دارند. سایپا، پیکان، شهرداری ورامین، نماینده گنبد، کاله، خاتم اردکان و شهرداری تبریز تیم هایی هستند که سهمیه حضور در لیگ را داشتند. دو سهمیه هم که به شهروند اراک و نماینده ای از ارومیه رسیده و می ماند چهار تیم دیگر. تیم هایی نظیر نماینده خراسان رضوی (که هنوز اسم ندارد)، فولاد سیرجان، عقاب نهاجا و درنای ارومیه. چهار تیمی که بنا بر گفته رئیس سازمان لیگ، با اختیارات رئیس فدراسیون مجوز حضور گرفته اند و در لیگ 97 حضور خواهند داشت. تیم هایی که برخی از آن ها پیش از این وجود نداشته اند و حالا به یکباره حضور در لیگ برتر را تجربه خواهند کرد.

شمردن جوجه ها این بار در بهار!

والیبال ایران چند سالی می گردد که در سراشیبی است. سراشیبی که در لیگ برتر رخ داده و در تیم ملی هم دیده می گردد. تنها بخش هایی از والیبال ایران مانند بازیکن سازی و رده های پایه شرایط نسبتا خوبی دارد که با لیگ ارتباط چندانی ندارد. همین بازیکنان زمانی که وارد چرخه لیگ برتر می شوند، از یک جایی به بعد نمی توانند روند خوبشان را ادامه دهند و آن ها هم رو به افول دارند.

لیگ 14 تیمی به هیچ وجه با شرایط روز والیبال و حتی اقتصاد ایران همخوانی ندارد. حالا اینکه در ذهن رئیس والیبال چه می گذرد را کسی نمی داند اما شاید بهتر است همین حالا و پیش از آغاز بازی ها یک بار دیگر در تصمیمش بازنگری کند و خیلی دقیق شرایط تیم هایی که به قرعه کشی واردشان نموده را آنالیز کند. تیم هایی که بعید به نظر می رسد خیلی از آ ن ها بتوانند کیفیتی در قامت یک تیم لیگ برتری داشته باشند و حتی این لیگ طولانی را به انتها برسانند. لیگی که این بار بر خلاف چند سال اخیر، قرار است به فرمت گذشته اش برگردد و اردیبهشت سال آینده به انتها برسد تا خلا دوره های اخیر وجود نداشته باشند و لیگ ایران هم مانند تمام لیگ های مطرح دنیا، در بهار به انتها برسد.

امروز در اوایل پاییز قرار داریم و با این فصل و زمستان را به انتها برسانیم. این بار در بهار است که باید جوجه های لیگ والیبال را شمرد. حال لیگی که با سر و صدا 14 تیمی گردیده را در آن روزها باید جویا شد و دید چه تعداد از این 14 تیم، توانسته اند فارغ از کیفیت خودشان را به انتهای راه برسانند و تیم های به آخر رسیده، لیگ را تحت چه شرایطی به انتها رسانده اند. آن روز البته شاید ضیایی دیگر روی جایگاه ریاست ننشسته باشد و رئیس یا سرپرست بعدی هم خیلی راحت و تا حدود زیادی به حق از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

آن روز است که بازهم یک بار دیگر والیبال آسیب دیده و بازیکن هایی که روی دیوار فدراسیونی یادگاری نوشته اند که خودش ماندنی نبود.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 779

به "تصمیم انتحاری رئیس بازنشسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم انتحاری رئیس بازنشسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید