بهترین راه ورود به بورس

به گزارش بلاگ پو، خبرگزاری خبرنگاران- این روزها سرمایه گذاری در بازار بورس به یکی از مباحث داغ در سطح جامعه تبدیل شده است. بورس در یکی دو سال اخیر توانست بخشی از نقدینگی مردم را به سوی خود جذب کند و سودهای فراوانی به آن ها برساند. برای شروع فعالیت در بورس، مقدماتی را بیاموزیم. قبل از هر چیز باید طریق ورود به بورس را بدانیم. این که ورود به بورس با کد بورسی چگونه است؟ کد بورسی چیست و چگونه می توان کد بورسی گرفت؟ و... با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

بهترین راه ورود به بورس

کد بورسی چیست؟

برای خرید و فروش سهام باید از سامانه های آنلاین استفاده کرد. برای دسترسی به این سامانه ها باید مراحلی را طی کنید که اولین قدم آن، دریافت کد بورسی است. کد بورسی شناسه ای است که سازمان بورس برای شناسایی فعالان بازار از آن استفاده می نماید. کد بورسی عملکردی شبیه کد ملی دارد و یک شناسه منحصر به فرد است و هویت سهامداران بازار سرمایه با آن معین می گردد. کد بورسی از 3 حرف اول نام خانوادگی کاربر و 5 عدد تصادفی تشکیل می گردد. برای مثال کد بورسی کسی که نام خانوادگی اش عزیزی باشد، به این ترتیب است عزی96191. در کد بورسی های جدید ممکن است هم اعداد و هم حروف تصادفی باشند.

نکته قابل ذکر این است که کد بورسی برای هر فرد تنها یک بار صادر می گردد و امکان تغییر آن نیز وجود ندارد و تنها با تغییر نام خانوادگی، کد بورسی نیز تغییر می نماید و هر فرد حقیقی یا حقوقی می تواند برای دریافت کد بورسی اقدام کند و محدودیت سنی یا تحصیلاتی برای ورود به بورس وجود ندارد. البته برای افراد زیر 18 با ارائه تعهدنامه ولی، کد بورسی صادر می گردد.

مراحل دریافت کد بورسی

برای ورود به بورس با کد بورسی و آغاز معاملات خود، ضروری است دو مرحله زیر را طی کنید.

  • ثبت نام و احراز هویت سجام
  • ثبت نام و احراز هویت کارگزاری

کارگزاری مطلع برای ساده ترین کردن فرایند ثبت نام در بورس، سامانه مطلع اکسپرس را در اختیار هم وطنان گرامی گذاشته است. با استفاده از این سامانه با سرعت و سادگی بیشتری انجام خواهد شد. در ادامه به توضیح مراحل ورود به بورس می پردازیم.

ثبت نام و احراز هویت سامانه سجام

سجام سامانه ای است که توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه راه اندازی شده تا اطلاعات مشتریان بازار سرمایه به صورت یکپارچه و هدفمند در آن جمع آوری گردد. تمامی افرادی که قصد فعالیت در بازار سرمایه را دارند حتی غیر ایرانیان، ضروری است در سجام ثبت نام نمایند.

به وسیله وب سایت www.sejam.irیا برخی از اپلیکیشن های پرداختی، مانند آپ می توانید به سامانه سجام دسترسی داشته باشید و ثبت نام خود را آغاز کنید. در ابتدا باید شماره همراه وارد گردد. البته دقت داشته باشید که شماره تلفن همراهی که در این سامانه وارد می کنید، باید به نام شخص متقاضی و منطبق با کد ملی او باشد.

پس از آن که کد 5 رقمی ارسالی به همراه تان را وارد کردید، فرم های اطلاعات هویتی و اقتصادی برای شما به نمایش در می آیند. آن ها را تکمیل و هزینه ثبت نام سجام را که 10 هزار تومان است، پرداخت می کنید. در آخر یک کد رهگیری به شماره همراهی که وارد نموده اید ارسال می گردد. این کد را در مرحله احراز هویت لازم دارید پس در نگه داری آن دقت کافی داشته باشید.

در مرحله احراز هویت سجام، باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید یا با اپلیکیشن های که در سامانه سجام معرفی شده احراز هویت خود را به صورت غیرحضوری انجام دهید.

ثبت نام در کارگزاری و احراز هویت کارگزاری

مرحله بعدی برای ورود به بورس با کد بورسی، ثبت نام در کارگزاری است. از آن جا که کارگزاری ها نهاد واسطه در بازار سرمایه هستند؛ معاملات در این بازار به وسیله کارگزاری ها انجام می گردد. سامانه های آنلاین کارگزاری بستری را فراهم می نماید تا فعالان بازار سرمایه به روشی ساده تر بتوانند در این بازار به خرید و فروش مشغول شوند. لازم به ذکر است که هر شخص می تواند از چند کارگزاری کد معاملاتی دریافت کند. کد معاملاتی با کد بورسی متفاوت است و در اصل نام کاربری و رمز عبورس است که با استفاده از آن می توانید به سامانه معاملاتی کارگزاری خود وارد شوید.

برای ثبت نام در کارگزاری نیز ضروری است به سامانه های آنلاین مختص به همان کارگزاری وارد شده و تمامی مراحل ثبت نام کارگزاری را مانند مراحل ثبت نام سجام انجام دهید. در نهایت کارگزاری ها هم احراز هویت مخصوص به خود را دارند. این احراز هویت در گذشته در شعب کارگزاری انجام می شد، اما اکنون احراز هویت تنها به وسیله دفاتر پیشخوان دولت انجام می گیرد.

ثبت نام همزمان در سجام و کارگزاری

برای ورود به بورس انجام مراحل بالا الزامی است. اما روش ساده تری نیز وجود دارد. در واقع آسان ترین و بهترین راه ورود به بورس ثبت نام همزمان در سجام و کارگزاری است. در این روش لازم نیست دو بار فرم های هویتی و اقتصادی را برای دو سامانه سجام و کارگزاری پر کنید بلکه با ورود به بورس مطلع، به وسیله سایت مطلع اکسپرس به آدرس ex.agah.com می توانید همزمان در سجام و کارگزاری ثبت نام کنید.

برای این کار به مطلع اکسپرس وارد شوید. روی گزینه ثبت نام دریافت کد بورسی رایگان کلیک و گزینه ثبت نام جدید را انتخاب و کد ملی خود را درج کنید. در این لحظه یک کد تایید از طرف سامانه سجام به شماره همراه تان ارسال خواهد شد. با نوشتن کد در کادر مربوطه وارد مرحله پر کردن فرم های اطلاعاتی می شوید. اطلاعاتی که در فرم های سامانه سجام درج نموده اید، در سایت کارگزاری مطلع فراخوانی می گردد و شما احتیاجی به پر کردن مجدد فرم ها نخواهید داشت و تنها کافی است که گزینه تایید را تیک بزنید.

پس از تایید، شما دو پیامک مجزا که حاوی کد پیگیری سامانه سجام و دیگری مربوط به سایت کارگزاری است، دریافت می کنید. همان طور که گفتیم با این کد، می توانید احراز هویت را به صورت حضوری یا غیر حضوری انجام دهید. در آخر برای ورود به بورس با کد بورسی، پس از انجام احراز هویت سایت کارگزاری، حساب کاربری تان فعال شده و می توانید معاملات خود را آغاز کنید.

تا این جا متوجه شدیم که بهترین روش ثبت نام برای ورود به بورس، استفاده از سامانه مطلع اکسپرس است. مراحل ورود به بورس مطلع به صورت همزمان و بدون احتیاج به پرداخت هزینه انجام می گردد. برای احراز هویت نیز می توانید به صورت غیر حضوری اقدام کنید. در این صورت ابتدا باید احراز هویت سجام را انجام دهید. برای احراز هویت غیر حضوری می توانید به شعب کارگزاری یا دفاتر پیشخوان دولت منتخب مطلع مراجعه بفرمایید.

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

چین: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

بلاگ پو: بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای قدرتمند

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 42733

به "بهترین راه ورود به بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین راه ورود به بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید