از رویداد WWDC 2020 اپل چه انتظاراتی داریم؟

به گزارش بلاگ پو، اپل امسال رویداد WWDC 2020 خود را احتمالا به گونه ای کاملا متفاوت با سال های اخیر برگزار می کند اما هدف مثل همیشه یکسان است و باید منتظر رونمایی از چیزهای جالبی در آن باشیم.

از رویداد WWDC 2020 اپل چه انتظاراتی داریم؟

رویداد WWDC 2020 اپل سال جاری کاملا به صورت آنلاین برگزار می شود و این یعنی یکی دیگر از کنفرانس های پرطرفدار و مهیج، قربانی ویروس کرونا شد. اما خب ظاهرا اپل هم مشکل خاصی با این قضیه ندارد چون صرفا روش برگزاری آن تغییر کرده و قرار نیست معرفی چیز خاصی با تاخیر روبرو شود.

اپل معمولا رویداد WWDC خود را در مرکز کنوانسیون سن خوزه برگزار می کرد ولی سال جاری دیگر مکان برگزاری اهمیت خاصی ندارد چون تماما قرار است به صورت آنلاین و احتمالا از طریق برنامه توسعه دهنده اپل پخش شود. با این حال برگزاری رویداد به این صورت مخاطبین بیشتری را در پی خواهد داشت خصوصا در بخش های آغازین.

این بخش از کنفرانس همیشه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده که خب در مراسم آنلاین هم چیزی از اهمیت آن کم نمی شود. تیم کوک، مدیرعامل اپل در همان ابتدا با معرفی قابلیت های جذاب و جدید سیستم عامل iOS، در واقع اصل مطلب کل کنفرانس را بیان می کند.

به نوعی می توان گفت او صحنه را برای چگونگی نمایش و معرفی قابلیت های جدید آماده می کند. در واقع بعد از صحبت های تیم کوک است که توسعه دهندگان به خوبی با قابلیت های جدید آشنا شده و آن را فرا می گیرند تا بتوانند این ویژگی ها را به شکلی که از ما از آن ها استفاده می کنیم در بیاورند.

معرفی سخت افزار در رویداد WWDC 2020 اپل

همیشه این سخنرانی آغازین است که بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. باقی صحبت ها و شرحات در بحث های توسعه دهندگان شرح داده می شود اما معمولا تمام خبرگزاری ها و مطبوعات می خواهند ببینند رویداد چگونه آغاز می شود.

بدین ترتیب اپل از این فرصت استفاده می کند تا آنچه را که مطبوعات منتظر تماشای آن هستند را عرضه کند. دقیقا به همین شکل بود که سال گذشته، در رویداد WWDC 2019 از وجود مک پرو اگاه شدیم. خبر دار شدن از وجود چنین دستگاهی به این خاطر نبود که توسعه دهندگان باید برای آن آماده می شدند یا کار خاصی انجام دهند، در واقع این تصمیم اپل بود تا کاربران را از هدف بعدی خود مطلع کند.

همین توجه زیاد کاربران به بخش آغازین باعث شده اپل همیشه در WWDC به وجود سخت افزارهای خود اشاره کند ولی سال جاری احتمالا شاهد معرفی تعداد بیشتری از آ ن ها خواهیم بود. اگرچه تقریبا غیر ممکن است اپل دستگاهی جدید را به کاربران نشان دهد اما احتمال اینکه ببینیم این شرکت در محصولات خود از پردازنده های ARM به جای اینتل استفاده کند بسیار زیاد خواهد بود.

این یک دلیل است برای اینکه توسعه دهندگان زودتر از هر چیزی از تغییرات اجرا شده و یا زمان رخ دادن آن مطلعی یابند. به همین دلیل بود که اگر به خاطر داشته باشید، استیو جابز در سال 2005 حرکت اپل از PowerPC به اینتل را به صورت رسمی اعلام کرده بود.

اپل می تواند با اعلام اینکه کامپیوترهای مک مجهز به پردازنده ARM در چه تاریخی در راه هستند، دست توسعه دهندگان را برای طراحی برنامه های مختلف برای مک باز بگذارد. چون آن ها می خواهند از این بابت که چه میزان وقت باید برای طراحی برنامه ها بگذارند مطلع شوند.

اپل می تواند برای سهولت کار توسعه دهندگان، ورژن مبتنی بر ARM برنامه Xcode (ابزار کد نویسی و توسعه اپلیکیشن برای محصولات اپل) را عرضه کند و آن وقت توسعه دهندگان تنها به دستگاهی با پردازنده ARM نیاز خواهند داشت که البته به آیپد برای انجام این کار دسترسی دارند.

اما چیزی که احتمال وقوع آن پایین است، معرفی دستگاهی نظیر آی مک خواهد بود. اگرچه رخ دادن این اتفاق غیر ممکن نخواهد بود. با این اوصاف این اولین رویداد واقعی اپل در سال جاری است و این شرکت می تواند گجت های بیشتری را معرفی کند.

اپل در رویداد WWDC ارائه پردازنده های ARM برای کامپیوترهای مک را تایید می کند

اپل ایرتگز (AirTags)

اما اگر اپل بخواهد از محصولی رونمایی کند، احتمالا ایرتگز خواهد بود تا بتواند از تمام پتانسیل نرم افزاری که شرکت قرار است معرفی کند بهره ببرد. این یعنی احتمالا شاهد رونمایی از ایرتگز خواهیم بود.

اپل می تواند هنگامی که از iOS 14 حرف می زند، از ایرتگز نیز رونمایی کند. این گجت، ردیاب هوشمندی برای یافتن محصولات گم شده است. بنابراین اگر ایرتگز در رویداد یاد شده رونمایی شود، این سوال پیش می آید که آیا می توان با iOS 13 هم از آن بهره برد یا فقط باید به نسخه 14 این سیستم عامل مجهز شد.

در هر دو صورت اپل توجه زیادی را به خود جلب می کند. اگر ایرتگز فقط از iOS 14 پشتیبانی کند یعنی اپل ماه ها قبل از عرضه رسمی یک محصول آن را برای سهولت کار توسعه دهندگان معرفی می کند و اگر هم این وسیله با iOS 13 سازگار باشد یعنی در عین حال که به بررسی نرم افزار جدید پرداخته می شود، سیستم عامل قدیمی هم مورد توجه قرار می گیرد.

چگونه آیفون، آیپد و مک بوک گم شده را در حالت آفلاین پیدا کنیم؟

معرفی نرم افزار در رویداد WWDC 2020 اپل

اما اگر از دایره شک و گمان خارج شویم می توانید با اطمینان بگوییم در رویداد WWDC 2020 اپل قطعا از سیستم عامل macOS 10.16 رونمایی می شود. همینطور هم iOS 14 و iPadOS 14 به همراه watchOS 7 و tvOS 15.

سیستم عامل ها می توانند دلیل خوبی برای معرفی سخت افزارها باشند. مثلا از لحاظ تئوری اپل می تواند از آیفون 12 یا اپل واچ سری 6 برای معرفی قابلیت های iOS 14 و watchOS 7 استفاده کند اما خب می دانیم همچین اتفاقی برای این دو محصول نخواهد افتاد.

هرچند مطمئن هستیم حتی اگر با تاخیر اما عرضه آیفون 12 و اپل واچ سری 6 قطعا سال جاری و در کنار هم اتفاق خواهد افتاد. معمولا اپل در ماه سپتامبر از محصولات خود رونمایی می کند اما شاید این تاریخ با کمی تاخیر روبرو شود.

اما برای معرفی محصولاتی مثل اپل تی وی هیچ برنامه خاصی وجود نداشته و اپل هر زمان که حس کند توجه زیادی جلب می شود از آن رونمایی می کند. بنابراین اینکه در رویداد پیش رو حرفی از تلویزیون اپل به میان بیاید جای تعجبی نخواهد داشت.

آیفون ها در iOS 14 به قابلیت ضبط مکالمه پیش فرض مجهز می شوند

iOS 14 و iPadOS 14

اگرچه رویداد WWDC 2020 اپل در تاریخ 22 ژوئن (2 تیر) آغاز می شود و تا 4 روز بعد ادامه پیدا می کند اما به نسبت سال های گذشته اطلاعاتی که از آن داریم کمتر است. با این حال در رابطه با معرفی سیستم عامل های iOS 14 و iPadOS 14 در آن خبرهای زیادی شنیدیم.

با نگاهی به خبرهای اخیر پیرامون سیستم عامل جدید اپل می دانیم iOS 14 با نام رمز Azul شناخته خواهد شد. اما اینطور که به نظر می رسد ظاهرا کوپرتینویی ها به صورت همزمان در حال کار روی Azul + 1 هستند. به عبارتی این رویه مشابه همان سیاستی است که اپل در رابطه با iOS 13 در پیش گرفت.

اینطور که گفته می شود، یک یا هر دو سیستم عامل قرار است قابلیت های به خصوص زیادی را با خود به همراه داشته باشند. اگرچه نمی توان دقیقا به نام آن ها اشاره کرد اما می توان حدس زد تقریبا چه بخش هایی دستخوش تغییراتی اساسی خواهند شد.

یکی از قابلیت هایی که هر ساله بروزرسانی می شود و سال جاری هم منتظر رونمایی از قابلیت های جدید آن هستیم، Animoji یا Memoji است. علاوه بر این ها، برنامه پیام رسان اپل هم که از آن ها بهره می برد نیز احتمالا بروزرسانی خواهد شد.

در رابطه با قابلیت های مورد انتظار پیام رسان اپل خبرهایی شنیده بودیم که یکی از آن ها امکان ویرایش آن بعد از ارسال بود. شما عزیزان می توانید تغییرات گسترده تری که پیش بینی می شد در پیام رسان اپل صورت گیرد در این صفحه بخوانید.

اما قرار گیری چنین قابلیتی نیاز به وقت زیادی دارد و شاید سال جاری شاهد آن نباشیم. به همین خاطر باید روی قابلیت احتمالی دیگر تمرکز کنیم که به کاربر این اجازه را می دهد مشخص کند برای چه پیامی اعلان دریافت کند.

در راستای بروزرسانی نرم افزاری باید بگوییم اگر اپل از ایرتگز رونمایی نکند، امکان اینکه شاهد بروزرسانی قابلیت Find My باشیم وجود دارد. یکی از قابلیت های مورد انتظار این برنامه، هشدار به کاربر در صورت عدم رسیدن به مقصدی از پیش مشخص شده است.

دستیار صوتی هوشمند اپل هم می تواند جز آن دسته از بروزرسانی های مهم اپل قرار گیرد. سیری در حال حاضر قابلیت های خوبی دارد اما می توان انتظار شخصی سازی بیشتر صدا را در آن داشت. همچنین اپل می تواند برای قابلیت ترجمه متون که ظاهرا قرار است به سافاری افزوده شود از سیری کمک بگیرد. بدین ترتیب کاربر به جای آپلود متون در گوگل می تواند از طریق سیری به ترجمه آن دست پیدا کند که امن تر و سریع تر هم خواهد بود.

ارزش شرکت اپل از مرز 1.5 تریلیون دلار گذشت

macOS 10.16

همان قابلیت ترجمه سیری در سافاری iOS می تواند به macOS 10.16 نیز راه پیدا کند. عجیب خواهد بود اگر هر دو پلتفرم از آن بهره نبرند اما خب در روزهای اخیر هیچ خبری را هم مبنی بر این نشنیده بودیم که قابلیت ترجمه سیری در سافاری قرار است به سیستم عامل مک راه پیدا کند.

برخلاف iOS 14، در رابطه با macOS 10.16 خبرهای زیادی نشنیدیم. بیشترین چیزی هم که منتشر شده روی این تمرکز داشته که چه قابلیت هایی از iOS می تواند در مک حضور پیدا کند که یکی از مهم ترین آن ها، رابط کاربری جدید برنامه پیام رسان و قابلیت های مشابه آن با نسخه iOS 14 است.

همچنین در رابطه با سیری هم باید بگوییم که اگر قرار باشد هر تغییری در نسخه iOS 14 آن پدید بیاید، باید انتظار تغییر مشابه در نسخه macOS 10.16 را نیز داشته باشیم.

اگر هم بخواهیم یک قابلیت از iOS 14 را در macOS 10.16 ببینیم، احتمالا Shortcuts خواهد بود. برنامه ای که به کاربر امکان ایجاد میانبرهای حرفه ای را می دهد. البته در سیستم عامل مک قابلیتی بسیار حرفه ای تر تحت عنوان AppleScript وجود دارد اما یاد دریافت آن نیز دشوارتر است.

watchOS 7

درست مانند macOS، تمام آنچه که از watchOS 7 می دانیم از همان iOS 14 می آید. به این خاطر که احتمالا ساعت های اپل هنوز هم قرار است تا حد زیادی وابسته به برنامه آیفون باشند.

اپل نشان داده که تلاش می کند وابستگی ساعت های هوشمند خود را به آیفون کمتر و کمتر کند اما حداقل سال جاری ظاهرا برنامه طور دیگری در حال رقم خوردن است. یکی از قابلیت هایی که گفته می شد به watchOS 7 اضافه می شود، امکان کنترل چند اپل واچ بچه ها توسط یک آیفون والدین است.

اینکه به بچه ها یک اپل واچ بدهند ممکن است هزینه زیادی در پی داشته باشد اما مسلما از اینکه به آن ها یک آیفون بدهند کم هزینه تر خواهد بود. از طرفی اگر هم اپل واچ از اینترنت داده پشتیبانی کند تقریبا تمام کار یک آیفون را برای آن ها انجام خواهد داد.

اپل واچ بچه ها همچنین می تواند از قابلیت Schooltime نیز بهره مند شود. برنامه جالبی که استفاده زیاد از اپلیکیشن های خاصی را در طول روز محدود می کند.

5 مورد از قابلیت های بسیار مهم و کاربردی اپل واچ 6 لو رفت

رویداد WWDC 2020 اپل متفاوت تر از همیشه

مسلما همان چیزهایی که در رویداد سال های گذشته اپل شاهد بودیم در این رویداد نیز شاهد خواهیم بود. این اولین سالی است که رویدادی به این بزرگی به صورت آنلاین برگزار می شود و بدیهی است تمرکز بسکمک از رسانه ها و خبرگزاری ها روی اپل منعطف شود. به همین خاطر کوپرتینویی ها باید هرچه در چنته دارند را در این رویداد رو کنند چون تاثیر آن قطعا تا هفته ها باقی می ماند.

به هر شکلی که اپل مراسم را کنترل کند باز هم دسترسی توسعه دهندگان به مهندسین مانند قبل نخواهد بود اما بدون شک اپل باید برای ایجاد این دسترسی برنامه ای در سر داشته باشد ولی خب هنوز مشخص نیست چطور باید این اتفاق رخ دهد.

اپل سال جاری بیشتر از هر سال دیگری توجه دیگران را روی خود می بیند و خب قطعا از قابلیت های جدید و سیستم عامل های شدیدا مورد انتظار خود رونمایی می کند. اما سوال اینجاست چه زمانی توسعه دهندگان می توانند برنامه های خود را متناسب با این قابلیت ها طراحی کنند؟

آغاز تولید همه مدل های آیفون 12 از ماه آینده میلادی (جولای)

منبع: appleinsider

کشتی کروز: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 27850

به "از رویداد WWDC 2020 اپل چه انتظاراتی داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از رویداد WWDC 2020 اپل چه انتظاراتی داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید